Airbus E-Fan X może polecieć już w 2021 roku

E-Fan X to kolejny krok Airbusa w celu elektryfikacji samolotów i ogromny skok w kierunku osiągnięcia zerowej emisji CO2 w ciągu najbliższych 20-30 lat. Podczas Paris Air Show 2019 Airbus poinformował, że pierwszy lot tego demonstracyjnego samolotu hybrydowo-elektrycznego odbędzie się w 2021 r.E-Fan X to demonstracyjny samolot hybrydowo-elektryczny opracowany przez partnerstwo Airbusa, Rolls-Royce oraz Siemensa. Po raz pierwszy projekt został ogłoszony 28 listopada 2017 r. W testowym samolocie jeden z czterech silników odrzutowych zostanie zastąpiony silnikiem elektrycznym o mocy 2 Megawatów (MW), co w przybliżeniu odpowiada 10 samochodom średniej wielkości. Elektryczna jednostka napędowa jest zasilana przez układ wytwarzania energii i akumulator, który będzie ważył prawie dwie tony. Gdy wymagana jest duża moc np. przy starcie generator i akumulator będą dostarczać potrzebną energię razem. Projekt jest kontynuacją poprzednich elektrycznych demonstratorów w kierunku Flightpath 2050 - wizji zrównoważonego transportu opracowanej przez Komisję Europejską. Istniejące technologie nie są w stanie osiągnąć założonej wizji Flightpath 2050 dotyczącej celów lotnictwa w zakresie zrównoważonego transportu tj. redukcji CO2 o 75 proc., NOx o 90 proc. i hałasu o 65 proc. Dlatego potrzebne są nowe technologie, w tym elektryfikacja samolotów, nowe rozwiązania hybrydowe oraz większy udział biopaliw. Dlatego teraz głównym celem Airbusa jest opracowanie technologii, wydajności, bezpieczeństwa i niezawodności, przyspieszając tym samym postęp w technologii hybrydowo-elektrycznej oraz ustanowienie wymagań dotyczących przyszłej certyfikacji komercyjnych samolotów z napędem elektrycznym.Do testów nowych rozwiązań hybrydowo-elektrycznych posłuży British Aerospace Avro RJ100 o rejestracji G-WEFX. Maszyna została wyprodukowana w 2000 r. i przez pierwsze sześć lat była obsługiwana przez regionalne spółki British Airways (G-CFAC). Następnie samolot trafiła na ponad 11 lat do linii Swiss. Ostatnimi jego operatorami były linie Falko Regional Aircraft oraz Cello Aviation, która zawiesiła swoją działalność w ub.r. Ostatecznie 4 grudnia 2018 r. samolot został kupiony przez Airbusa dla projektu ExO Alpha E-Fan X. Podczas Paris Air Show 2019 Rolls-Royce poinformował, że przejął elektryczną i hybrydowo-elektryczną działalność lotniczą firmy Siemens, potwierdzając swoje ambicje do odgrywania „ważnej roli w trzeciej erze lotnictwa”. Transakcja ma zostać sfinalizowana pod koniec 2019 r., bez ujawniania szczegółów finansowych. Paul Stein, główny specjalista ds. technologii Rolls-Royce, identyfikuje elektryfikację samolotów jako jeden z głównych obszarów działalności producenta, który dąży do zmniejszenia wpływu lotnictwa na środowisko - obok programów mających na celu poprawę wydajności silników turbinowych i wykorzystania biopaliw. Źródło: Rynek Lotniczy

Komentarze