Studenci z Rzeszowa tworzą samolot udźwigowy z włókna węglowego

Studenci z Politechniki Rzeszowskiej budują innowacyjny samolot udźwigowy z włókna węglowego, z którym wystartują w sierpniu w zawodach Air Cargo Challenge w Chorwacji. Pierwsze loty samolotu zaplanowano na przełom lipca i sierpnia. Budową samolotu zajęli się studenci z największego koła naukowego działającego na Politechnice Rzeszowskiej - EUROAVIA Rzeszów. Rzeczniczka uczelni Anna Worosz poinformowała PAP, że studenci mają zaprojektować, zoptymalizować i zbudować samolot, który będzie zdolny unieść jak największy ciężar (metalowe sztabki) oraz pokonać dziesięć stumetrowych odcinków, w jak najkrótszym czasie. "Samolot będzie musiał wznieść się po rozbiegu wynoszącym maksymalnie 60 metrów, a po złożeniu model musi się zmieścić w skrzyni o wymiarach 1 m x 50 cm x 40 cm. Organizatorzy narzucili tylko wytyczne dotyczące silnika i śmigła. Reszta zależy już od kreatywności, wiedzy i pomysłów studentów" - dodała Worosz. Samolot zostanie wykonany w całości z włókna węglowego, co m.in. decyduje o jego innowacyjności. Anna Żmudka z drużyny EUROAVIA Rzeszów wyjaśniła, że udźwigowiec będzie miał też nietypową konstrukcję. Z uwagi na konkurencję nie chciała zdradzić szczegółów. Wyjawiła tylko, że kadłub samolotu będzie podwieszony pod skrzydłem. Rozpiętość skrzydła samolotu wyniesie 5,2 m, a długość kadłuba to 3 metry. Konstruktorzy samolotu zapewniają, że jest to najbardziej zaawansowana technologicznie konstrukcja w historii rzeszowskiego koła EUROAVIA. Pierwsze loty są zaplanowane na przełom lipca i sierpnia. Z kolei udział w zawodach Air Cargo Challenge w chorwackim Zagrzebiu przewidziano na 8 sierpnia. Koło Naukowe EUROAVIA Rzeszów to największe koło działające na Politechnice Rzeszowskiej. Zrzesza ponad 50 pasjonatów awiacji. Jest członkiem międzynarodowego stowarzyszenia studenckiego, jako jedna z 45 grup działających w 23 krajach europejskich. Głównymi celami organizacji są m.in. pogłębienie zainteresowania branżą lotniczą, rozwój umiejętności zdobywanych podczas studiów poprzez różnorodne projekty techniczne, czy udział w zawodach naukowych na całym świecie. Żmudka dodała, że konstruowanie tego typu maszyn umożliwia studentom zdobywanie umiejętności praktycznych, niezbędnych w późniejszym poszukiwaniu pracy. EUROAVIA Rzeszów ma na swoim koncie sukcesy m.in. w międzynarodowych zawodach konstruktorskich oraz liczne projekty techniczne. W roku akademickim 2016/2017 drużyna wzięła udział w rywalizacji dronów IMAV 2016 w Pekinie, gdzie startowała z autonomicznym wielowirnikowcem własnej konstrukcji; w krakowskiej Droniadzie, gdzie studenci stworzyli innowacyjny system lokalizacji znaczników z wykorzystaniem trzech dronów na akcję poszukiwawczą; w zawodach konstruktorskich SAE Aero Design w Lakeland na Florydzie, na które zaprojektowali, zoptymalizowali i zbudowali samolot udźwigowy. W zawodach Air Cargo Challenge 2015 studenci zajęli 3. miejsce w klasyfikacji generalnej i 1. miejsce w kategorii modeli drewnianych. Ponadto w 2016 roku EUROAVIA zakwalifikowała się do pierwszej edycji programu "Najlepsi z najlepszych", co umożliwiło jej udział w zawodach SAE AERODESIGN EAST 2016 i zaowocowało 2. miejscem wśród 68 drużyn z całego świata w kategorii dokumentacji technicznej i 7. miejscem w klasyfikacji generalnej. (PAP)

Komentarze