Niemcy i Norwegia oficjalnie przystąpiły do europejskiego programu zakupu samolotów wielozadaniowych A330

Pomysł wspólnego zakupu i eksploatacji wielozadaniowych samolotów transportowo-tankujących przez państwa europejskie (Multinational MRTT Fleet, MMF) narodził się pod koniec 2012, z inicjatywy ministrów obrony 10 państw członkowskich Europejskiej Agencji Obrony: Belgii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Luksemburga, Norwegii, Polski, Portugalii i Węgier. W projekt zaangażowane były dotychczas jedynie Holandia i Luksemburg. Wczoraj, na mocy porozumienia podpisanego w kwaterze Głównej NATO w Brukseli, do MMF dołączyły Niemcy i Norwegia. MMF jest finansowana przez cztery kraje, które będą miały wyłączne prawo do korzystania z samolotów A330 MRTT, będących własnością NATO, przystosowanych do podawania paliwa podczas lotu, przewozu pasażerów i ładunku i ewakuacji medycznej. Pierwsze 2 samoloty zostały już zamówione i zostaną dostarczone w 2020, po przebudowaniu ich w zakładach Airbus Defense and Space w Getafe. Obecnie zostanie zamówionych 5 kolejnych A330 MRTT, z opcją na maksymalnie 4 dalsze. Szef Agencji wsparcia i zamówień NATO (NSPA) Peter Dohmen powiedział: Jesteśmy dumni, będąc kluczowym partnerem w tym krytycznym projekcie, pomagającym państwom europejskim spełnić wymogi dotyczące transportu lotniczego i tankowców. Pomyślna współpraca w tym projekcie – połączenie wszystkich naszych zdolności – bardzo dobrze wpisuje się w przyszłą współpracę NATO / UE. Dyrektor OCCAR, Arturo Alfonso-Meiriño dodał: MMF daje nowe możliwości połączenia wspólnych zdolności EDA, NSPA i OCCAR w jeden zespół, a każda organizacja będzie działać w ramach swojej specjalizacjii. Cieszę się, że ta ważna inicjatywa zdobyła dodatkowych partnerów. Wciąż jest możliwość udziału jeszcze większej liczby krajów. Dyrektor generalny Europejskie Agencji Obrony (EDA) Jorge Domecq stwierdził: MMF jest przykładem europejskiej współpracy w dziedzinie obronności, który pokazuje, że kiedy już wspólnie zidentyfikowano braki zdolności, narody europejskie mogą działać razem, pracować nad wspólnym projektem mającym na celu wypełnienie luki, i ostatecznie go zrealizować. Źródło: Altair

Komentarze