Przekazano dwa specjalne śmigłowce Mi-8AMTSz-WA

W należącej do holdingu Wiertalioty Rossii wytwórni lotniczej w Ułan Ude w Buriacji odbyła się uroczystość przekazania arktycznej grupie WKS (wojsk lotniczo-kosmicznych) FR dwóch śmigłowców Mi-8AMTSz-WA. Są one specjalnie przystosowane do eksploatacji w Arktyce. Mogą operować w temperaturach do -60o.W śmigłowcach zastosowano wiele nowych rozwiązań umożliwiających eksploatację w warunkach arktycznych. Wśród nich jest opatentowany system podgrzewania silników i reduktora, który pozwala na uruchomienie napędu w temperaturze poniżej -40o. Silniki to rosyjskie Klimow WK-2500-03, które zastąpiły napędy importowane do niedawna z Ukrainy. Zasilanie systemów pokładowych, gdy wyłączony jest napęd główny, zapewnia agregat pomocniczy TA-14 o zwiększonej mocy. Mi-8AMTSz-WA wyposażono w system nawigacji bezwładnościowej, precyzyjnie działający także bez współpracy z GPS. Cyfrowy autopilot PKW-8 umożliwia automatyczny lot po zaplanowanej trasie. Zasięg śmigłowca zwiększono dzięki czterem dodatkowym zbiornikom paliwa. Dzięki nim Mi-8AMTSz-WA może przelecieć bez tankowania 1400 km. Kontrakt na dostawę śmigłowców przystosowanych do eksploatacji w warunkach arktycznych MO FR zawarło w lutym 2016. Wiertalioty Rossii zleciły ich wyprodukowanie wytwórni lotniczej w Ułan Ude. Obecnie Mi-8AMTSz-WA są zainteresowane nie tylko siły zbrojne Rosji, ale i inne struktury operujące w Arktyce. (Altair)

Komentarze