Aerofłot zamówił 20 samolotów Suchoj Superjet 100

Podczas Moskiewskich pokazów lotniczych połączonych MAKS – rosyjski narodowy przewoźnik lotniczy – zdecydował się na zamówienie 20 sztuk niewielkich odrzutowców średniego zasięgu Suchoj Superjet 100. Samolot jest rosyjską odpowiedzią głównie na konstrukcje brazylijskiego Embraera, który produkuje odrzutowce podobnej wielkości i pojemności, chętnie kupowane w Europie (ma je również LOT). Jest to stosunkowo nowa konstrukcja, którą oblatano w 2008 roku. Samolot wyprodukowano dotąd w 136 egzemplarzach (wliczając w to prototyp i samoloty do testów statycznych i w powietrzu). Maszyna produkowana jest w rosyjskim Komsomolsku z udziałem takich firm zachodnich jak Thales (awionika) czy Liebherr (układy sterujące). Silniki stworzono przy udziale potentata w ich produkcji – francuskiej SNECM-y i rosyjskiej wytwórni NPO Saturn, które razem stworzyły konsorcjum PowerJet. Doświadczenia z eksploatacją samolotów są jednak dobre. Oprócz zamawiających z Federacji Rosyjskiej (Aerofłot ma już 30 sztuk Superjetów, kolejnym największym użytkownikiem jest Gazpromavia) do producenta popłynęło spore zamówienie od meksykańskiego Interjeta (22 sztuki) oraz od irlandzkiego CityJeta. Samoloty należące do tego ostatniego operatora wykonują obecnie loty w ramach siatki połączeń Brussels Airlines. Zamówione przez Aerofłot samoloty będą miały 87 miejsc w dwuklasowej konfiguracji. Maszyny będą wykorzystywane do lotów wewnątrz Rosji i do krajów ościennych. Aerofłot nie wyklucza ich wykorzystania także na mniej obciążonych trasach do Europy Środkowej. Całe zamówienie ma zostać wykonane wyjątkowo szybko – do końca lipca 2018 roku. Źródło: Rynek Lotniczy

Komentarze