Oblatano pierwszy turbośmigłowy samolot szkolno-treningowy Pilatus PC-21

10 lipca został oblatany pierwszy turbośmigłowy samolot szkolno-treningowy Pilatus PC-21 przeznaczony dla wojsk lotniczych Francji. Pierwszy lot samolot wykonał z lotniska fabrycznego w Stans (Nidwalden) w Szwajcarii. Kolejny lot, 13 lipca, obserwowała delegacja Armee de l’Air i francuskiego ministerstwa obrony. Samolot z numerem seryjnym 293 i burtowym 01 nosi tymczasową rejestrację szwajcarską HB-HVA, a rejestracja docelowa to 709-FC. Umowę na zakup 17 PC-21 za ponad 300 mln CHF (wówczas ok. 1,2 mld PLN) francuska agencja ds. zakupów wojskowych (Direction Générale de l’Armement, DGA) zawarła 30 grudnia 2016. Zgodnie z nią, Pilatus Aircraft jest dostawcą samolotów i naziemnych urządzeń szkoleniowych systemu FOMEDEC dla głównego kontraktora – Babcock Mission Critical Services France (BMCSF – francuski oddział brytyjskiego Babcock). FOMEDEC obejmować ma nową infrastrukturę, syntetyczne urządzenia szkoleniowe, urządzenia do planowania i odpraw po zakończeniu misji oraz wyposażenie naziemne do obsługi samolotów. Obecnie w końcowej fazie montażu znajdują się 4 PC-21 dla Francji. Dostawy samolotów do odbiorcy mają rozpocząć się w marcu przyszłego roku. Francuscy piloci będą na nich odbywać szkolenie początkowe, po czym przesiadać się na odrzutowe Alpha Jety, a po nich na samoloty docelowe (m.in. bojowe Rafale). Roczny nalot francuskich PC-21 ma mieścić się w przedziale 11-13,5 tys. godzin. W tym czasie szkolenie ma kończyć 60 nowych lotników (30 pilotów wojsk lotniczych, 10 operatorów uzbrojenia, 10 lotników marynarki wojennej i 10 instruktorów), a przeszkolenie na wyższy poziom pilotażu 50 kolejnych. BMCSF jest obecnie operatorem francuskiej służby ratownictwa lotniczego (HEMS). Dysponuje 27 śmigłowcami operującymi z 24 lądowisk. Szkolenie pilotów w ramach FOMEDEC ma się odbywać w bazie BA120 w Cazaux, a samoloty wejdą w skład eskadry szkolnej EE 3/8 Côte d'Or. Obecnie obowiązujący kontrakt, wart blisko 500 mln Euro, został zawarty na 11 lat, począwszy od 2018. Źródło: Altair

Komentarze