Jesienią KLM wycofają z eksploatacji ostatnie odrzutowce Fokker 70

Narodowy przewoźnik Holandii używa Fokkerów od 1920. W tym roku linie zakupiły pierwsze samoloty model F.II. Po nich przyszła kolej na F.III, F. VII, F. VIII, IX, XII, XVIII, XX, XXII i XXXVI. Natomiast założone w 1991 KLM Cityhopper eksploatowały turbośmigłowe Fokkery 50 (do 2010) i odrzutowe Fokkery 100 (do 2012). KLM Cityhopper jest największym przewoźnikiem regionalnym w Europie. Każdego roku wykonuje ponad 105 tys. lotów z Amsterdamu-Schiphol do 67 europejskich portów. W 2008 przewoźnik ogłosił program odnowy floty. Fokkery 50 / 100 zostały zastąpione przez Embraery 175 / 190. W 2018 flota KLM Cityhopper składać się będzie z 33 Embraerów 190 i 17 Embraerów 175. Obecnie w flocie KLM Cityhopper jest 9 samolotów pasażerskich Fokker 70. Kiedy ostatni z nich zostanie wycofany z eksploatacji, zakończy się wyjątkowy rozdział w historii holenderskiego lotnictwa – współpracy narodowego przewoźnika z krajowym producentem samolotów komunikacyjnych (Fokkery nadal popularne , 2017-01-20). Ostatni Fokker 70 należący do KLM Cityhopper wykona pożegnalny rejs 28 października. Jego trasa zostanie ujawniona dopiero w przeddzień lotu. W ramach przygotowań do tej ceremonii na usterzeniu pionowym samolotu o znakach rejestracyjnych PH-KZU naniesiono portret ojca holenderskiego lotnictwa Antona Fokkera (1890-1939), a na kadłubie napis Fokker, Thank you (Dziękujemy Ci, Fokker). (Altair)

Komentarze