Boeing rozpoczął testy prototypu samolotu szkolnego T-X

Boeing rozpoczął testy prototypu samolotu szkolnego T-X w ramach fazy rozwoju konstrukcji (EMD – Engineering and Manufacturing Development) programu ATP. Testy odbywają się na lotnisku firmowym Boeinga w St. Louis w Missouri. W pierwszym locie wziął udział egzemplarz o numerze N381TX.Lot przebiegł bardzo dobrze. Samolot zachowywał się wspaniale podczas pierwszego lotu testowego fazy EMD. Bez problemu zaliczył pierwsze punkty – stwierdził tuż po locie szef pilotów testowych Boeinga w programie T-X Steve „Bull” Schmidt.N381TX jest jednym z dwóch tzw. funkcjonalnych prototypów samolotu T-X zbudowanych przez Boeinga w ramach programu ATP (Advanced Pilot Training Program). W grudniu 2016 r. Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) ogłosiły przetarg na zakup nowego zaawansowanego systemu szkolenia pilotów ATP. W ramach postępowania zaplanowano zakup około 350 nowych szkolnych samolotów odrzutowych wraz z kilkudziesięcioma symulatorami naziemnymi i bazą szkoleniową.Nowa konstrukcja ma zastąpić wysłużone samoloty typu Northrop T-38 Talon. 27 września 2018 r. zwycięzcą w przetargu zostały występujące wspólnie firmy Boeing i Saab. Firmy oferują opracowany od podstaw samolot BTX (Boeing T-X). Zbudowano dwa prototypy oznaczone jako T1 (N381TX) oraz T2 (N382TX).Od czasu oblotu BTX, który miał miejsce 20 grudnia 2016 r., obydwa egzemplarze wykonały ponad 70 lotów testowych. Były to jednak testy „wewnętrzne” producenta, natomiast obecnie rozpoczęły się testy prowadzone przez siły powietrzne.Na potrzeby fazy EMD programu Boeing zmodyfikował obydwa prototypy wyposażając je m.in. w fotele katapultowe typu Collins Aerospace ACES oraz zmodernizowaną pokładową wytwornicę tlenu (OBOGS). Do tego dojdzie jeszcze kilka modyfikacji. Boeing nie przewiduje jednak żadnych zmian w konstrukcji oraz kształcie płatowca. Z tego powodu prototyp BTX mógł niejako z marszu rozpocząć testy EMD. Krytyczna ocena konstrukcji – prototypu w wersji finalnej – planowana jest na koniec bieżącego roku. Otworzy ona drogę do rozpoczęcia produkcji małoseryjnej samolotu. Pierwsze egzemplarze T-X mają zostać przekazane USAF w 2023 r. Osiągnięcie wstępnej gotowości operacyjnej (IOC) dla samolotu jest planowane w 2024 r. Produkcję mają realizować zakłady Boeinga w St. Louis oraz zbudowana od podstaw przez Saaba fabryka w West Lafayette w stanie Indiana. W szczytowym okresie programu tempo produkcji ma wynieść około 60 egzemplarzy rocznie. Źródło: radar.rp.pl

Komentarze