Zmarł konstruktor lotniczy Joseph Kovács

W niedzielę zmarł konstruktor lotniczy Joseph Kovács. Kovács był węgierskim emigrantem, który w 1948 r. osiedlił się w Brazylii. Po ukończeniu Instituto Tecnológico de Aeronáutica na początku lat 50. przyłączył się do zespołu projektowego pod kierunkiem znanego niemieckiego konstruktora, profesora Heinricha Focke (założyciela zakładów Focke-Wulf). Wspólnie pracowali nad pionowzlotem HC-1b Convertiplano, którego niemal ukończony prototyp niestety nie wzbił się do lotu z braku funduszy na dalszy rozwój.
Następne Kovács został zatrudniony w zakładach Construtora Aeronáutica Neiva (obecnie część Embraera) w São José dos Campos. Tam na początku lat 60., podczas prac nad tłokowym samolotem szkolnym Neiva T-25, wpadł na pomysł zainstalowania w płatowcu tej klasy silnika turbośmigłowego. Temat długo przebijał się do świadomości przełożonych, którzy po lekkich tłokowcach preferowali szkolenie od razu na samolotach odrzutowych T-37 i MB.326, jednak znacząca podwyżka cen paliwa w latach 70. spowodowała nagłe zainteresowanie tym pomysłem. Z dwóch przedstawionych w 1977 r. projektów koncepcyjnych brazylijskie lotnictwo wybrało do realizacji EMB-311, który miał mieć również cechy lekkiego szturmowca. Samolot posiadał siedzenia w układzie tandem, zaczepy do uzbrojenia i silnik turbośmigłowy PT6A. Kontrakt na 2 prototypy latające i 2 płatowce do prób zmęczeniowych podpisano 8 grudnia 1978 r. Po wydaniu w styczniu 1979 r. korekt do wymagań (wyniesiony w górę tylny kokpit, fotele wyrzucane, nowa wersja silnika PT6A-25C), projekt zyskał ostateczne oznaczenie EMB-312. 16 sierpnia 1980 r., zaledwie 21 miesięcy od podpisania umowy, pierwszy prototyp wzbił się do lotu. Projekt Kovácsa odniósł niebywały sukces. Samolot został przyjęty do uzbrojenia nie tylko w Brazylii, ale znalazł licznych nabywców eksportowych (sprzedano go do 14 krajów). Ogółem wyprodukowano 624 egzemplarze EMB-312 Tucano różnych wersji, w tym 160 na licencji w Wielkiej Brytanii (Short Tucano) oraz 40 w Egipcie. Jego rozwinięciem jest produkowany do dzisiaj lekki samolot szturmowy Embraer EMB-314 Super Tucano (licencję sprzedano także do USA, gdzie występuje jako A-29).
Z innych projektów autorstwa Kovácsa w Brazylii popularne są samoloty akrobacyjne K-51 i K-55 oraz szybowce. Ogółem Kovács opracował 57 typów konstrukcji lotniczych, choć nie wszystkie trafiły do produkcji. Jego osobisty nalot to 4500 h spędzonych w powietrzu. Wszyscy synowie konstruktora także zostali lotnikami. Jeden jest pilotem liniowym a drugi obecnie pracuje dla Embraera. Najstarszy, będąc instruktorem w aeroklubie, zginął w katastrofie lotniczej w 1978 r. (Lotnictwo)

Komentarze