Pierwszy zmodernizowany W-3 wraca do służby

Zmodernizowany do wersji W-3WA śmigłowiec 0209 wylądował wczoraj w 43. Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach. Powrót pierwszej z pięciu maszyn, które blisko trzy lata temu trafiły do zakładów lotniczych w Świdniku, rozpoczyna etap ich ponownego wdrożenia do służby nad Bałtykiem. Na początku 2014 roku Inspektorat Uzbrojenia podpisał z zakładami lotniczymi PZL – Świdnik umowę na modernizację pięciu śmigłowców Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej typu W-3. Zgodnie z kontraktem unifikacji do jednolitej wersji wyposażenia W-3WA/W-3WARM podlegało dwie maszyny transportowe oraz trzy w wersji ratownictwa morskiego Anakonda. Śmigłowiec numer 0209 to pierwsza z wyżej wymienionych pięciu maszyn, która wraca do służby. Na pozostałych czterech trwają procedury oblotu technicznego i odbioru. Marynarka Wojenna jako pierwsza w siłach zbrojnych rozpoczęła użytkowanie śmigłowców rodziny W-3. Maszyna 0209 jest jedną z dwóch, które w 1989 roku, w wersji transportowej, weszły na wyposażenie 18. Eskadry Lotnictwa Łącznikowego MW w Gdyni Babich Dołach. Dopiero po zebraniu doświadczeń z ich eksploatacji opracowano wersję dedykowaną do działań ratowniczych nad obszarami morskimi – W-3RM Anakonda. Jej dwa pierwsze egzemplarze rozpoczęły służbę w 1992 roku. Ostatnia maszyna, która trzy lata temu trafiła na modernizację weszła na wyposażenie lotnictwa morskiego w 1993 roku. Jednocześnie pod koniec ubiegłego roku podjęto decyzję o unifikacji kolejnych trzech Anakond, które do Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej trafiły w latach 1998 - 2002. Po jej zakończeniu wszystkie maszyny W-3 lotnictwa morskiego będą miały identyczne wyposażenie co znacznie usprawni proces szkolenia i eksploatacji. Poprawi także bezpieczeństwo realizowanych zadań. Pierwszą z tych trzech maszyn dostarczono do Świdnika jeszcze w grudniu. Kolejne mają tam trafić w ciągu najbliższych dwóch miesięcy. Zakończenie procesu modyfikacji drugiej partii morskich W-3 powinno nastąpić pod koniec 2018 roku. Anakonda to śmigłowiec przeznaczony do wykonywania zdań poszukiwawczo - ratowniczych nad wodą i lądem, w zróżnicowanych warunkach atmosferycznych w dzień i w nocy. Na pokład może zabrać do ośmiu rozbitków, w pozycji leżącej dwóch. Jest wyposażony w dźwig burtowy z wciągarką elektryczną przeznaczoną do podnoszenia lub opuszczania ludzi i ładunków za pomocą pętli, chusty, dwuosobowego kosza ratowniczego lub noszy. Śmigłowiec ten, z wyjątkiem dwóch najstarszych maszyn przebudowanych z wersji transportowej, posiada również sześć rozmieszczonych wokół kadłuba nadmuchiwanych pływaków. Dzięki nim, po wodowaniu w sytuacji awaryjnej, załoga i pasażerowie mają czas na ewakuację. W skład załogi W-3 wchodzi do pięciu osób: dowódca, drugi pilot, ratownik, technik oraz opcjonalnie lekarz. Zmodernizowane Anakondy wyposażono między innymi w cyfrowy system sterowania silnikami FADEC - ang. Full Authority Digital Engines Control (w miejsce analogowego), nowe wyposażenie ratownicze oraz nowe kamery termowizyjne sprzężone z reflektorami - tzw. szperaczami. Wszystkie śmigłowce wyposażone będą również w system automatycznej identyfikacji jednostek pływających AIS, który znacznie usprawni prowadzenie ewakuacji poszkodowanych z pokładów statków. Z tego powodu maszyny te muszą przejść tzw. etap wdrożenia do służby, polegający na przeszkoleniu załóg i personelu technicznego w użytkowaniu i obsłudze nowych systemów i wyposażenia. Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej posiada łącznie osiem śmigłowców W-3, sześć w 43. Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach, dwa pozostałe przypisane są do Darłowskiej Grupy Lotniczej wchodzącej w skład 44. Bazy Lotnictwa Morskiego. Źródło: Brygada Lotnictwa MW

Komentarze