Nowe satelity zapewnią lepsze pokrycie ATC

W styczniu rozpoczęło działanie 10 nowych satelitów i są to pierwsze z 66 urządzeń tego typu, które mają poszerzyć globalną sieć umożliwiając w czasie rzeczywistym śledzenie samolotów znajdujących się w powietrzu. Satelity IridiumNext (każdy o wadze ok 860 kg), zostały z powodzeniem wprowadzone na niską orbitę Ziemi, około 780 km nad jej powierzchnię. Wszystkie będą składową globalnej sieci Aireon, która ma osiągnąć pełną funkcjonalność do połowy 2018 r. Każdy satelita jest wyposażony w jednostkę ADS-B, wielkością zbliżoną do wymiarów kuchenki mikrofalowej. Aireon współpracuje z systemem Iridium i razem z nim ma utworzyć nową sieć satelitarną, która ma na celu nie tylko zapewnienie bezpieczeństwa w lotnictwie, ale również wykonywanie bardziej wydajnych operacji na całym świecie. Z systemu będą korzystać organizacje kontroli ruchu lotniczego z m.in. Kanady, Irlandii, Danii, Włoch, Wielkiej Brytanii, Singapuru, RPA i Islandii, które w tym celu podpisały specjalne porozumienie. Testami systemu zajmują się oddziały w Australii, Nowej Zelandii, Rosji i Niemczech. Niedawne badania przeprowadzone przez School of Aeronautics and Astronautics uniwersytetu Purdue, miały na celu przeanalizowanie potencjalnych zalet nadajników ADS-B zlokalizowanych w przestrzeni kosmicznej i okazało się, że poprawa efektywności tras lotniczych może pozwolić zmniejszyć emisję do 14,3 mln ton dwutlenku węgla, który byłby wypuszczony do atmosfery pomiędzy latami 2020, a 2030. Jest to równoznaczne z usunięciem z amerykańskich dróg ponad 300 tys. samochodów każdego roku w tym okresie. Źródło: AVweb

Komentarze