Mija 50 lat od oblotu śmigłowca Bo-105

Wczoraj upłynęło równo 50 lat od oblotu śmigłowca Bo-105. Wiropłat ten wykonał pierwszy lot 16 lutego 1967 r. w Ottobrunn koło Monachium. W konstrukcji wielozadaniowego śmigłowca klasy dwutonowej Bo-105 wykorzystano najnowocześniejsze technologie i materiały. Był to pierwszy na świecie seryjny śmigłowiec z wirnikiem sztywnym ze zbudowaną z tytanu głowicą bezprzegubową oraz łopatami wzmacnianymi kompozytami z włókna szklanego. – Bo-105 jest znany na całym świecie przede wszystkim dzięki swojej wszechstronności, wytrzymałości i niezawodności. Fakt, iż po 50 latach od oblotu maszyny te są wciąż użytkowane, doskonale pokazuje wysoką jakość konstrukcji. Wpływ Bo-105 jako pioniera nowoczesnych technologii wiropłatowych na obecną gamę produktów naszej firmy jest widoczny do dziś – powiedział Wolfgang Schoder, szef Airbus Helicopters w Niemczech. Rozwiązania zastosowane w konstrukcji wirnika nośnego, znane jako wirnik Bölkowa, znacząco obniżyły koszty obsługi technicznej w porównaniu z tradycyjnymi przegubowymi wirnikami nośnymi. Ponadto zastosowany w Bo-105 typ wirnika nośnego umożliwił temu śmigłowcowi wykonywanie niedostępnych innym maszynom manewrów, z czego słynie do dziś. Od czasu przekazania klientowi pierwszego seryjnego śmigłowca w 1970 r., ponad 300 operatorów z całego świata zakupiło około 1400 maszyn typu Bo-105. Były i są one eksploatowane przez służby ratownicze, policję, wojsko, są też stosowane do przewozów pasażerskich i towarowych. Największym użytkownikiem były siły zbrojne Niemiec, które otrzymały ponad 200 egzemplarzy. Część z nich pozostała w służbie do oficjalnego wycofania w grudniu 2016 r. Około 400 śmigłowców tego typu – około 1/3 wszystkich zbudowanych – jest do dziś eksploatowanych przez różnych użytkowników. Najstarszy latający płatowiec Bo-105 służy obecnie na Wyspach Falklandzkich. Łączny nalot floty Bo-105 na całym świecie wynosi obecnie ponad 8 milionów godzin. Airbus Helicopters kontynuuje wsparcie eksploatacji lekkich śmigłowców i gwarantuje dostawy części zamiennych w dalszej przyszłości. Doświadczenia z budowy i eksploatacji Bo-105 zostały szeroko wykorzystane przy konstruowaniu jego następców, lekkich śmigłowców H135 i 145. Bezpośrednim sukcesorem Bo-105 został śmigłowiec znany obecnie jako H135. Posiada on również bezprzegubowy i bezłożyskowy wirnik nośny, którego znaczną część konstrukcji stanowią kompozyty węglowe, znacząco zwiększające resurs konstrukcji. Ponadto H135 dysponuje takimi innowacyjnymi rozwiązaniami, jak glass cockpit, nowoczesny autopilot oraz otunelowany wirnik ogonowy typu Fenestron, poprawiający bezpieczeństwo eksploatacji i zmniejszający emitowany przez wiropłat hałas. Będąc pionierem postępu technologicznego, Airbus kontynuuje prace nad przyszłościowymi programami: wśród nich jest ciężki śmigłowiec X6, mający wejść do służby w przyszłej dekadzie, oraz projekt City Airbus – taksówki lotniczej dla obszarów miejskich. Źródło: Airbus Helicopters 

Komentarze

Popularne posty