ATR 72-600 szwedzkiego przewoźnika BRA wykonał lot z użyciem biopaliwa

We środę ATR 72-600 szwedzkich linii BRA wystartował z portu lotniczego Sztokholm-Bromma kierując się do Umeå. Silniki samolotu były zasilane biopaliwem, składającym się w 45% ze zużytego oleju spożywczego. Był to zarazem pierwszy lot samolotu wyprodukowanego przez konsorcjum ATR z użyciem biopaliwa. BRA operują ze swojego hubu w porcie Sztokholm-Bromma do destynacji w całej Szwecji. Używane przez BRA samoloty ATR mają doskonałe osiągi, zwłaszcza podczas niesprzyjających warunków atmosferycznych. Przewoźnik jest szczególnie zaangażowany w ochronę środowiska naturalnego i już rozpoczął zastępowanie samolotów turbośmigłowych Saab 2000 nowoczesnymi ATR 72-600. W Szwecji prowadzone są obecnie liczne badania mające na celu opracowanie procesu produkcji biopaliw z różnych gatunków drewna. W kraju tym lasy zajmują ponad 50% powierzchni, a rocznie rośnie ich 120 mln m3. Użycie biopaliwa do napędzania wszystkich samolotów szwedzkich przewoźników wymagałoby zużycia mniej niż 2% całkowitego rocznego przyrostu drzew. Francusko-włoskie konsorcjum ATR także zachęca do korzystania z alternatywnych paliw i oferuje wsparcie dla klientów i samorządów w tworzeniu kompleksowego planu biznesowego, począwszy od wyboru paliwa aż do przebiegu trasy, certyfikacji i dostępności. Prezes BRA Christian Clemens stwierdził: Obecnie w Szwecji trwa debata dotycząca nowego podatku lotniczego. Będzie to miało minimalny wpływ na emisje [substancji szkodliwych dla środowiska] i niestety spowalnia tempo, w jakim możemy uczynić lotnictwo bardziej ekologicznym. ATR 72-600, zwłaszcza napędzany biopaliwem, jest optymalny środkiem transportu na wielu naszych trasach i oferuje najwyższe standardy troski o środowisko. Prezes ATR Christian Scherer dodał: Obecnie wyzwaniem jest wdrożenie na dużą skalę produkcji biopaliw w przystępnej cenie i uniknięcie negatywnego wpływu na środowisko. Szwedzkie linie lotnicze, takie jak BRA, mogą skorzystać z rozwoju lasów, co wraz z eksploatacją paliwooszczędnych samolotów turbośmigłowych, co pozwoli im osiągnąć ambitny cel zmniejszenia o połowę emisji CO2 do 2025. BRA (dawniej znane jako Braathens Aviation, Malmö Aviation, Braathens Regional i Sverigeflyg) wykonują loty krajowe na terenie Szwecji i regionalne. Ich Hubem jest port lotniczy Sztokholm-Bromma. Z usług BRA, operujących na 13 trasach, korzysta 1/3 pasażerów krajowych w Szwecji. Linie zatrudniają 1100 pracowników. Ich flota składa się z 5 ATR 72-500, 9 ATR 72-600 i 8 Saab 2000. W przyszłości dołączy do nich 10 Bombardierów CSeries (5 CS100 i 5 CS300). (Altair)

Komentarze