Ujawniono szczegóły nowej konstrukcji Eurocoptera – X4



W Kolonii ujawniono szczegóły nowej konstrukcji Eurocoptera – X4. Zaprezentowano także pierwszy wizerunek śmigłowca. Pierwsze szczegóły dotyczące najnowszego projektu Eurocoptera, oznaczonego jako X4, przekazano podczas tegorocznego Heli-Expo. Wówczas ujawniono, że dla jego potrzeb konstruowany jest nowy silnik – Turbomeca TM800 Arrano. Alternatywnie nabywcy będą mogli wybrać silniki Pratt & Whitney Canada PW210. Pokazany obecnie rysunek śmigłowca, prace nad którym trwają od 2011, pozwala na zapoznanie się z jego układem aerodynamicznym. X4 będzie następcą wiropłatów z rodziny AS365 / EC155 Dauphin, o masie 4100-5440 kg. Śmigłowiec napędzany ma być pięciołopatowym wirnikiem nośnym, z łopatami opracowanymi w oparciu o wyniki programu badawczego Blue Edge, charakteryzującymi się lepszą statecznością opływu i niższym poziomem emitowanego hałasu. Zastosowane zostanie także śmigło sterujące typu fenestron. Oblot prototypu X4 zaplanowano w 2015. Dwa lata później dostępne mają być śmigłowce seryjne. W 2020 na rynku ma pojawić się zmodernizowana wersja X4, z nowocześniejszym interfejsem człowiek-maszyna. Źródło: Altair

Komentarze