W Kolonii
ujawniono szczegóły nowej konstrukcji Eurocoptera – X4. Zaprezentowano także
pierwszy wizerunek śmigłowca. Pierwsze
szczegóły dotyczące najnowszego projektu Eurocoptera, oznaczonego jako X4,
przekazano podczas tegorocznego Heli-Expo. Wówczas ujawniono, że dla jego
potrzeb konstruowany jest nowy silnik – Turbomeca TM800 Arrano. Alternatywnie
nabywcy będą mogli wybrać silniki Pratt & Whitney Canada PW210. Pokazany
obecnie rysunek śmigłowca, prace nad którym trwają od 2011, pozwala na
zapoznanie się z jego układem aerodynamicznym. X4 będzie następcą wiropłatów z
rodziny AS365 / EC155 Dauphin, o masie 4100-5440 kg. Śmigłowiec
napędzany ma być pięciołopatowym wirnikiem nośnym, z łopatami opracowanymi w
oparciu o wyniki programu badawczego Blue Edge, charakteryzującymi się
lepszą statecznością opływu i niższym poziomem emitowanego hałasu. Zastosowane
zostanie także śmigło sterujące typu fenestron. Oblot prototypu X4 zaplanowano
w 2015. Dwa lata później dostępne mają być śmigłowce seryjne. W 2020 na rynku
ma pojawić się zmodernizowana wersja X4, z nowocześniejszym interfejsem człowiek-maszyna.
Źródło: Altair
Komentarze
Prześlij komentarz