Szwajcarskie
przedsiębiorstwo Marenco Swisshelicopter zaprezentowało prototyp pierwszego
śmigłowca, skonstruowanego od podstaw w tym kraju. Struktura SKYe SH09, jak oznaczono wiropłat, jest
wykonana z kompozytów zbrojonych włóknami węglowymi. Bogato oszklona kabina
zapewnia dobrą widoczność załodze i pasażerom. Dodatkowo, w celu zwiększenia
bezpieczeństwa, pomiędzy fotelami załogi, zabudowano okno w podłodze. Zespół
napędowy SKYe SH09 stanowi silnik turbowałowy Honeywell HTS900-2 o mocy 1020 KM (761 kW), z układem
FADEC, poruszający pięciołopatowy wirnik nośny z piastą bezprzegubową i
11-łopatowe otunelowane śmigło sterujące. Załoga będzie miała do dyspozycji awionikę glass
cockpit. W kabinie śmigłowca mieści się 1-2 pilotów i 3-7 pasażerów. Masa
własna konstrukcji wynosi 1300
kg. Maksymalna masa startowa SKYe SH09 to 2650 kg w wersji
pasażerskiej lub 2800 kg,
z ładunkiem zewnętrznym pod kadłubem o masie 1497 kg. Obliczeniowa
prędkość przelotowa wiropłata to 260 km/h. Zasięg szacowany jest na ok. 800 km, a długotrwałość lotu
– 5 h. Oblot SKYe SH09 zaplanowano już wkrótce. Produkcja seryjna powinna
rozpocząć się w 2015, po uzyskaniu Certyfikatów Typu EASA i FAA, w zakładach w
Szwajcarii, a następnie także w RPA. Źródło: Altair
Komentarze
Prześlij komentarz