Czy Boeing wyjdzie z cienia kryzysu B737 MAX?

Paris Air Show to miejsce, gdzie podpisywane są kontrakty warte miliardy dolarów, producenci premierowo pokazują nowe samoloty, chwalą się tym, co mają najlepszego w ofercie. To bez wątpienia światowe święto lotnictwa. Ale nie dla Boeinga. Od marca amerykański gigant mierzy się z potężnym kryzysem wizerunkowym po drugiej katastrofie samolotu typu Boeing 737 MAX 8.Wiedzieliśmy i mówiliśmy od początku, że w tym roku nie będzie to dla nas show. To bardzo trudny czas dla nas wszystkich - powiedział Ihssane Mounir, senior VP Commercial Sales i Marketing w Boeingu, podczas czwartkowej konferencji prasowej. W ostatnich dniach nie było oczekiwanego ogłoszenia nowego typu samolotu, roboczo nazywanego B797, na wystawie znalazła się tylko jedna maszyna pasażerska. Mimo to, właśnie podczas Paris Air Show ogłoszono pierwsze od marca zamówienie na samoloty z rodziny B737 MAX. Grupa IAG, właściciel British Airways, Aer Lingus Iberii i Vuelinga, podpisała list intencyjny na dostawę 200 samolotów typu Boeing 737 MAX 8 i MAX 10. IAG ma odebrać samoloty w latach 2023-2027 i zasilić nimi floty swoich linii lotniczych, włączając w to tanich przewoźników.Jesteśmy bardzo zadowoleni z podpisania tego listu intencyjnego z Boeingiem i jesteśmy pewni, że samoloty te będą doskonałym uzupełnieniem naszej floty krótkodystansowej" - zapewniał Willie Walsh, CEO IAG, cytowany w komunikacie. Brytyjska grupa ma zamiar nabyć zarówno B737 MAX 8, mieszczące do 178 pasażerów, jak i B737 MAX 10, które mogą zabrać na pokład do 230 pasażerów. Nie ujawniono proporcji między planowaną liczbą obu typów samolotów. Wartość zamówienia w cenach katalogowych oszacowano na 25 mld USD, ale podkreślono, że IAG zabezpieczył "znaczący rabat". - IAG pokłada zaufanie i wiarę w naszą relację i produkt - dodał Mounir. Podkreślał, że w lotnictwie cywilnym trzeba podejmować decyzje, uwzględniając perspektywę długoterminową. Z optymizmem patrzymy w przyszłość - zaznaczył wiceprezes. W trakcie Paris Air Show ogłoszono zamówienie Korean Air na 20 szerokokadłubowych samolotów B787-10 Dreamliner i 10 B787-9. Pięć maszyn tego typu zamówiła też Air Lease Corporation. Turkmenistan Airlines poinformowały o zamówieniu na jednego Boeinga 777-200ER. W ostatnich dniach Boeing ogłosił też zamówienia na pięć B777 w wersji towarowej dla China Airlines i pięć B777 cargo dla Qatar Airways. ASL zdecydowała się na 20 samolotów B737-800 konwertowanych z wersji pasażerskiej na cargo.Boeing 797 to robocza nazwa nowego samolotu średniej wielkości (NMA, ang. new midsize aircraft), nad którym amerykański producent pracuje od kilku lat, by zastąpić nim oferowany niegdyś model B757. Oczekiwano, że zostanie on ogłoszony podczas tegorocznego Paris Air Show. Ihssane Mounir był dopytywany na czwartkowej konferencji o to, czy plany debiutu B797 wstrzymano do czasu powrotu do służby uziemionych B737 MAX. - Koncentrujemy się na bezpiecznym i niezawodnym przywróceniu B737 MAX do służby. Pozostaniemy skupieni na tym - odpowiedział Mounir. Źródło: Business Insider

Komentarze