Robert Pindora z gminy Baranów został przewodniczącym Rady Społecznej do
spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego, a Artur Konarski z Wiskitek i
Tomasz Tondera z Teresina wiceprzewodniczącymi - poinformowała spółka
CPK. Rada ma m.in. doradzać w procesie przejmowania nieruchomości pod
budowę CPK.
We wtorek odbyło się pierwsze, inauguracyjne spotkanie Rady
Społecznej do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego. W jego trakcie
wybrano Roberta Pindora z gminy Baranów na przewodniczącego Rady oraz
dwóch wiceprzewodniczących: Artura Konarskiego z Wiskitek i Tomasza
Tondera z Teresina.
"Przewodniczący Rady jest odpowiedzialny m.in. za przygotowanie listy
spraw do omówienia podczas jej posiedzeń z uwzględnieniem propozycji
jej członków i koordynatora" - poinformowano we wtorkowym komunikacie.
Spółka przekazała, że zgodnie z regulaminem Rady Społecznej,
inauguracyjne posiedzenie zwołali wójtowie Baranowa, Teresina i
Wiskitek. Pod koniec maja radni z tych gmin wybrali 15-osobowy skład
Rady. Rada Gminy Baranów wskazała swoich przedstawicieli 28 marca,
Wiskitki - 20 maja, a Teresin – 23 maja.
"Chciałbym w maksymalny, możliwy sposób pogodzić planowaną inwestycję
z interesem mieszkańców. Oczywiście, o tym nie jesteśmy w stanie
rozstrzygać zza biurka w Warszawie, dlatego Rada Społeczna będzie pełnić
tak istotną rolę. Zamierzam dołożyć najwyższych starań, żeby proces
inwestycyjny został przeprowadzony z poszanowaniem dla mieszkańców" -
powiedział cytowany w komunikacie pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj
Wild.
Jak dodał, Rada na pierwszym spotkaniu ustaliła priorytety swoich
działań. Zgodnie z nimi będzie m.in. doradzać spółce w sprawach
związanych z pozyskiwaniem nieruchomości, przedstawiając swoje
rekomendacje dotyczące sposobu prowadzenia ich wykupu.
"Jestem przekonany, że współpraca z Radą pozwoli nam zaplanować
działania z tym związane w sposób uwzględniający oczekiwania
mieszkańców. Liczymy na głos Rady także w sprawie spodziewanych
kierunków rozwoju gmin Baranów, Teresin i Wiskitki. Efektem tej
współpracy będzie opracowanie przez spółkę programu społecznej
odpowiedzialności biznesu, którego bezpośrednimi beneficjentami będą
tutejsi mieszkańcy" - powiedział pełniący obowiązki prezesa w spółce CPK
Piotr Malepszak.
Rolę koordynatora Rady Społecznej, wyznaczonego przez pełnomocnika
rządu ds. CPK i zarząd spółki celowej, pełni Rafał Garpiel. Koordynator
uczestniczy w posiedzeniach Rady, odpowiadając za wymianę informacji
między Radą, pełnomocnikiem rządu ds. CPK i spółką.
Spółka przekazała, że Rada Społeczna będzie doradzać pełnomocnikowi
rządu ds. CPK i spółce celowej CPK "w sprawach istotnych dla
społeczności lokalnych".
"Inwestycja wymaga nabycia na rzecz Skarbu Państwa gruntów
znajdujących się obecnie w rękach prywatnych. W ramach przygotowań do
budowy spółka CPK zakłada prowadzenie negocjacji z właścicielami, które
będzie możliwe po precyzyjnym określeniu granic inwestycji" - czytamy.
Spółka przekazała, że na potrzeby CPK w trwają prace "nad
zabezpieczeniem w zasobach Skarbu Państwa nieruchomości zamiennych
różnych typów odpowiadających potrzebom mieszkańców terenu inwestycji".
"Trwa identyfikacja i analiza nieruchomości pod katem przydatności jako
gruntów zamiennych. Pod uwagę brane są działki zarządzane m.in. przez
Lasy Państwowe, Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, Agencję Mienia
Wojskowego i Krajowy Zasób Nieruchomości" - napisano.
Jak wynika z szacunków Ministerstwa Infrastruktury, w wyniku budowy
CPK powstanie łącznie prawie 150 tys. miejsc pracy, w tym ok. 40 tys. w
bezpośrednim otoczeniu węzła przesiadkowego oraz ok. 110 tys. w
gałęziach gospodarki powiązanych z inwestycją.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między
Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i
drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od
Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów zostanie wybudowany Port
Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie
obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje
kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia
na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a
największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.
Docelowo lotnisko będzie mogło być rozbudowane do przepustowości ok.
100 mln pasażerów. Do końca 2019 r. mają się zakończyć prace
przygotowawcze, a sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r. (PAP)
Komentarze
Prześlij komentarz