Czy Thomas Cook sprzeda swoją linię lotniczą?

Najstarsze na świecie biuro podróży zamierza sprzedać dochodową linię lotniczą Condor, aby pozyskać gotówkę i walczyć o poprawę sytuacji po fatalnym 2018 roku, a spodziewa się trudnych czasów. Thomas Cook wypadł bardzo źle w ubiegłym roku. Firma dwa razy ogłaszała obniżenie przewidywanego zysku i mówiła o konieczności zdobycia pieniędzy. Brytyjska grupa o kapitalizacji rynkowej 540 mln funtów, ale z długiem netto 1,6 mld funtów twierdziła, że zamiast emisji akcji z prawem poboru rozważy inne możliwości dobycia funduszy.Thomas Cook nie musi być bezpośrednim właścicielem linii lotniczej, aby odnosić sukcesy jako firma zapewniająca wakacje, wystarczy że będzie mocno powiązana z nią, żeby zapewnić klientom usługi, jakich potrzebują w zakresie podróży — mówi prezes Peter Fankhauser. Dodaje, że sprawa jest na wstępnym etapie, zostaną wzięte pod uwagę różne rozwiązania. Ewntualna sprzedaż linii lotniczej umożliwi zwiększenie inwestycji w hotele, poprawę cyfrowej oferty sprzedaży i dalsze oszczędności kosztów. Linia lotnicza, której działalność wypada znacznie lepiej od działalności touroperatorskiej koncernu, składa się z Condora i działów brytyjskiego, skandynawskiego i hiszpańskiego. Ma 103 samoloty, w 2018 r. osiągnęła obroty 3,5 mld funtów i zwiększyła zysk operacyjny o 37 procent, do 129 milionów. Jej samoloty startują z Gatwick, Stansted, Manchesteru, Frankfurtu i Monachium.Analitycy z Credit Suisse stwierdzili, że easyJet może być zainteresowany slotami (działkami czasowymi startu i lądowania) Thomasa Cooka na lotniskach w Wielkiej Brytanii i w Niemczech, a także flotą airbusów. Z kolei w gronie firm, które mogą być zainteresowane zakupem wymieniają Lufthansę, IAG i Ryanaira. Uważają, że Condor może kosztować 1,8 — 3,2 mld funtów — pisze Reuter.Analitycy z Credit Suisse stwierdzili, że easyJet może być zainteresowany slotami (działkami czasowymi startu i lądowania) Thomasa Cooka na lotniskach w Wielkiej Brytanii i w Niemczech, a także flotą airbusów. Z kolei w gronie firm, które mogą być zainteresowane zakupem wymieniają Lufthansę, IAG i Ryanaira. Uważają, że Condor może kosztować 1,8 — 3,2 mld funtów — pisze Reuter. Sytuacja w firmie świadczy o poważniejszych problemach w sektorze. Konkurencyjne biuro TUI obniżyło prognozę zysku w bieżącym roku finansowym, bo również odczuło skutki dobrej pogody latem, linia dla urlopowiczów Germania zbankrutowała, Ryanair poinformował o pierwszej stracie kwartalnej od 2014 r., a Norwegian ograniczył plany zwiększenia mocy przewozowych.Źródło: rp.pl

Komentarze