Pierwszy Airbus H145M w barwach luksemburskiej policji

Airbus Helicopters przekazał rządowi Luksemburga pierwszy z dwóch śmigłowców wielozadaniowych H145M do wykonywania misji obronnych i bezpieczeństwa. Śmigłowiec wejdzie do służby na początku 2020 roku. Luksemburskie H145M mają być używane do działań związanych z m.in. transportem, obserwacją czy medyczną ewakuacją. Airbus zapewni także pakiet szkoleniowy i wsparcia. Dostawę drugiego śmigłowca zaplanowano przed końcem roku. Maszyna została wyposażona w wyciągarkę, system szybkiego desantu linowego, wysoce wydajną kamerę, reflektor i zaawansowane systemy łączności. Przystosowano ją także do zamontowania lekkich osłon balistycznych. H145M będzie bazował na lotnisku Luksemburg Findel. H145M to lekki śmigłowiec, opracowany na bazie rodziny H145/EC145. Przy maksymalnej masie startowej wynoszącej 3,7 tony może być używany do wielu zadań, w tym do transportu oddziałów, obserwacji, ewakuacji rannych, poszukiwania i samodzielnego niszczenia celów, a także ewakuacji medycznej. Charakteryzuje się m.in. zastosowaniem fenestronu (wentylatora ogonowego), nowej przekładni i mocniejszych silników Arriel 2E (667 kW każdy) sterowanych układem elektronicznym FADEC.Dużym użytkownikiem tych śmigłowców w Europie jest Luftwaffe, która ma na stanie 15 maszyn wykorzystywanych przez siły specjalne. Niedawno 20 H145M (wraz z systemem uzbrojenia HForce) kupiły Węgry, wcześniej 6 maszyn tego typu zamówiła Serbia. Wiropłat napędzają dwa silniki Safran Arriel 2E, wyposażono go w system FADEC oraz awionikę Helionix. Posiada czteroosiowego autopilota zwiększającego bezpieczeństwo lotu i redukującego obciążenie pilota. H145M jest najcichszym śmigłowcem w swojej klasie. (Infosecurity24)

Komentarze