Kończący się 2019 rok wskazuje na dalszy rozwój polskiego rynku lotniczego

Kończący się 2019 rok wskazuje na dalszy rozwój polskiego rynku lotniczego, pomimo kilku ważnych czynników zakłócających. Potwierdza on też rosnącą rolę portów regionalnych oraz ich rolę w przygotowaniu „gruntu” pod funkcjonowanie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Do tego potrzebne są inwestycje w rozwój najbardziej perspektywicznych portów regionalnych, zdolnych obsługiwać ponad 5 mln pasażerów rocznie - komentuje Leszek Chorzewski, p.o. prezesa zarządu Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin.Komentarz Leszka Chorzewskiego opublikował Instytut Staszica. W 2019 roku ten wynik będzie jeszcze lepszy, a w ciągu najbliższych lat, aż do otwarcia CPK, to lotniska regionalne będą odpowiadały za obraz rynku lotniczego w Polsce - stwierdza Chorzewski. Zdaniem Chorzewskiego, od ich siły i kondycji portów regionalnych zależeć będzie w dużej mierze sukces CPK. Dlatego „bezwzględnie potrzebne jest wsparcie inwestycji i rozwoju lotnisk regionalnych, ponieważ bez nich CPK nie będzie mógł efektywnie wystartować” - podkreśla komentarzu prezes zarządu Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin. - "Straci na tym polska gospodarka, nie zostanie zrealizowany plan zrównoważonego rozwoju, którym kieruje się obecny rząd" - dodaje. W jego ocenie straci też LOT, który planuje swój dynamiczny rozwój właśnie na CPK. Chorzewski przypomina, że według Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych (ACI) prywatni inwestorzy „patrzą już tylko na lotniska obsługujące powyżej 5 mln pasażerów rocznie, ponieważ ich przyszłość jest stabilna”.Obecnie w Polsce takie wyniki osiągają tylko trzy lotniska regionalne : Kraków, Katowice, Gdańsk. Jednak, w ocenie Chorzewskiego ten wynik w ciągu najbliższych 10 lat jest w zasięgu kolejnych 3 - 4 polskich lotnisk, w tym Modlina. - Do tego potrzebne są jednak odważne decyzje, inwestycje i zmiany w prawie, które wesprą rozwój portów - komentuje.Chorzewski przypomina analizy z portalu Pasażer.com, z których wynika, że mimo budowy nowego lotniska w Radomiu, w ciągu 10 lat tylko na Mazowszu zabranie przepustowości dla prawie 4 mln pasażerów. Tamta analiza zakłada, że w tym czasie z lotniska w Radomiu będzie korzystać ponad 3 mln pasażerów rocznie, ale nie będzie porozumienia właścicieli w sprawie rozwoju Portu Lotniczego Warszawa/Modlin (veto wobec inwestycji stawia Przedsiębiorstwo Polskie „Porty Lotnicze”, właściciel lotniska w Radomiu). (wnp.pl)

Komentarze