Francuski potentat samolotowych napędów, który w polskiej Dolinie
Lotniczej skrzydlaty biznes rozwija już 18 lat, wejdzie na wyższy
poziom. Właśnie przygotowuje budowę centrum badawczo – rozwojowego do
projektowania i testów przekładni lotniczych.
Technologiczna inwestycja warta ok. 30 mln zł zlokalizowania na
terenie zakładów Safran Transmission Systems Poland sfinansowana
zostanie m.in. przy pomocy środków unijnych. Umowa w tej sprawie została
właśnie podpisana w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.
Utworzenie doświadczalnego ośrodka w Polsce odpowiedzialnego za
innowacje w wyjątkowo złożonej i trudnej dziedzinie lotniczych układów
przeniesienia napędu Francuzi zapowiadali od dawna, a rozwijając zakłady
produkcyjne w Sędziszowie Małopolskim od początku obecnego wieku
sukcesywnie się do przedsięwzięcia przygotowywali, wzmacniając
inżynierską obsadę w oddziałach technologicznych firmy. Jan Sawicki,
prezes Safran TSP mówi, że w przyszłym laboratorium będą testowane nowe
rozwiązania konstrukcyjne i materiały do produkcji komponentów
przekładni lotniczych. Partnerami Safran Transmission Systems Poland w
uruchomieniu Centrum Badawczo – Rozwojowego będą dwie polskie
Politechniki: Rzeszowska i Śląska. Specjaliści z tych uczelni od dawna
współpracują z polskim Safranem.
- Przez prawie 20 lat doskonaliliśmy nasze umiejętności w zakresie
produkcji, a teraz jesteśmy już na tyle dojrzałym zespołem, aby
rozpocząć kolejny ambitny etap i dodać do naszej podstawowej
działalności projekt wybiegający w przyszłość. Tworzymy centrum
nowoczesnej myśli technologicznej, które pozwoli nam wspierać
innowacyjne osiągnięcia Grupy Safran - podkreśla prezes Sawicki.Budowa sędziszowskiego Centrum Badawczo – Rozwojowego ruszy w marcu
2020, a zakończenie prac planowane jest na kwiecień 2021. W nowym
ośrodku zatrudnienie znajdzie kilkudziesięciu wysoko wykwalifikowanych
konstruktorów. O specjalistów o unikalnych umiejętnościach w Dolinie
Lotniczej jest coraz trudniej , podobnie jak w całym kraju. Na szczęście
Safran ma w skrzydlatym klastrze opinię solidnego pracodawcy, oferuje
przyzwoite gaże wsparte odpowiednim pakietem socjalnym. To na razie
wystarcza - mówi prezes Sawicki.W podkarpackiej dolinie lotniczej, zdominowanej przez inwestorów z USA,
trwa jak widać kontrofensywa europejskiej konkurencji. Skrzydlata
korporacja Safran - francuski gigant lotniczy, kosmiczny i zbrojeniowy z
21 mld euro rocznego obrotu (340 zakładów ulokowanych w 30 krajach, 91
tys. pracowników) silnikowy partner Airbusa i Boeinga, w małym
Sędziszowie w 2001 roku rozwijał produkcję kół zębatych z garstką
fachowców praktycznie od podstaw. Dziś gdy zatrudnienie przekroczyło 800
pracowników a do produkcji skomplikowanych przekładni doszło precyzyjne
szlifowanie łopatek silnikowych turbin i wytwarzanie innych krytycznych
komponentów samolotowych napędów - miejscowi żartują, że statystycznie
już co druga rodzina w miasteczku ma kogoś kto pracuje w zakładach
technologicznego francuskiego konglomeratu. Nasz koncern ma w miasteczku i okolicy już 4 zakłady, zainwestował w ich
rozwój prawie 200 mln euro. – I nie żałuję ani jednego wyłożonego w
Sędziszowie euro – podkreślał z satysfakcją.
Szef SAE doskonale zapamiętał, jak się to bezpośrednie zaangażowanie
wielkiego Safrana w Polsce zaczęło. Petitcolin: - To było dokładnie na
początku tego wieku, gdy jednego z naszych tutejszych, najlepszych
poddostawców nieoczekiwanie wykupił zachodni konkurent. Wtedy zapadła
decyzja: wchodzimy, niech Amerykanie czują na plecach nasz oddech. I
planujemy inwestycje długofalowo.
„Rz” zapytała wówczas prezesa Petitcolin, czy zbliża się już czas na
zdyskontowanie doświadczeń, wejście na wyższy poziom i utworzenie w
Polsce ośrodka badawczo rozwojowego skrzydlatego koncernu. – Rozważamy
taką koncepcję. Dla firmy najbardziej racjonalne byłoby wykorzystanie w
tym przypadku unijnego wsparcia. - Bruksela zdecydowanie premiuje
przedsięwzięcia angażujące spółki i przemysł co najmniej dwóch a
najlepiej kilku członków Wspólnoty – mówił szef SAE.
Urzeczywistnienie tych planów właśnie ma miejsce.Źródło: rp.pl
Komentarze
Prześlij komentarz