Łotewskie linie airBaltic planują wycofanie z floty 12 Bombardierów Q400

Łotewskie linie airBaltic przechodzące obecnie proces reprywatyzacji, planują wycofanie z floty 12 Bombardierów Q400 i zastąpienie ich samolotami Bombardier serii CS lub Embraerami E195-E2. Aktualnie, airBaltic operuje flotą 12 samolotów Q400. Termin zakończenia ich leasingu upłynie w 2021-22, chociaż łotewski przewoźnik rozważa wprowadzenie w ich miejsce w latach 2019-20 samolotów odrzutowych i subleasing swoich Q400 do końca terminu ich wyleasingowania. airBaltic planuje złożenie zamówienia na E195-E2 i CS100/300, które zastąpiłyby 14 przeznaczonych do wymiany samolotów, jednak ostateczny wybór nie został jeszcze ogłoszony. Łotewskie linie mają w eksploatacji siedem CS300 i oczekują dostawy kolejnych 13. Następne dostawy spodziewane są w październiku lub listopadzie. Kolejnych sześć samolotów dołączy do floty airBaltic w lecie 2018 r. airBaltic posiada opcję zamiany CS300 na CS100 ale wymaga to dwuletniego czasu oczekiwania, który przeszedł już na istniejące zamówienie. Poza samolotami serii CS300 i Q400, airBaltic posiada we flocie pięć Boeingów 737-500 i sześć 737-300 (dziewięć własnych i dwa wyleasingowane). Po 2020 r. wszystkie zostaną sprzedane lub zwrócone leasingodawcom. Zamówienie samolotów może nastąpić jeszcze w tym roku, jednak jest to częściowo uzależnione od przebiegu dalszej prywatyzacji. airBaltic ma nadzieję na pozyskanie nowego akcjonariusza do końca 2017 r. Łotewska linia jest w 20% własnością duńskiego przedsiębiorcy Larsa Thuesena, właściciela duńskiego operatora Jet Time. Pozostałe udziały są w posiadaniu rządu łotewskiego. Wyniki operacyjne airBaltic w 2017 r. są obiecujące. W lipcu br. zarówno przychody, jak i ruch pasażerski wzrosły o 20%. Spadek kosztów operacyjnych przyniósł dodatkowy wzrost zysku operacyjnego. airBaltic realizuje strategię łączenia regionu bałtyckiego z najważniejszymi hubami, jak Abu Dhabi i Amsterdam, oferując w swojej siatce, na bazie umów code – share i interline trasy z jednym międzylądowaniem. W 2017 r. airBaltic uruchomił 13 nowych tras i ogłosił uruchomienie następnych pięciu w przyszłym roku. Regionem, z którym wiąże plany w przyszłości jest Azja. Źródło: PRTL

Komentarze