Samolot testowy Airbusa wykonał pierwszy lot

A340-300 BLADE to pierwszy samolot testowy w świecie mający zewnętrzne części skrzydeł o rzeczywistej strukturze nośnej i przydźwiękowym profilu laminarnym. 26 września o 11:00 z lotniska w Tuluzie-Blagnac wystartował do pierwszego lotu Airbus A340-300 (MSN001) BLADE (Breakthrough Laminar Aircraft Demonstrator in Europe), z zabudowanymi zewnętrznymi częściami skrzydeł z nowym przydźwiękowym profilem laminarnym. Samolot wylądował w miejscu startu po 3 h 38 min. Lot zapoczątkował kolejny etap badań prowadzonych w ramach Wspólnej Inicjatywy Technologicznej Czyste Niebo. BLADE ma zbadać zasadność wdrożenia w lotnictwie cywilnym nowej technologii, umożliwiającej zmniejszenie wpływu lotnictwa na środowisko poprzez ograniczenie oporu aerodynamicznego tarcia na powierzchni skrzydeł samolotów pasażerskich o 50% i emisji CO2 nawet o 5%. A340-300 BLADE to pierwszy samolot testowy w świecie mający zewnętrzne części skrzydeł o rzeczywistej strukturze nośnej i przydźwiękowym profilu laminarnym. W jego wnętrzu zainstalowano specjalistyczne oprzyrządowanie do prób w locie. Modyfikacji testowego A340-300 dokonano w ciągu 16 miesięcy w Tarbes, przy wsparciu licznych partnerów przemysłowych z całej Europy. Podczas przygotowań niewielki zespół 10 specjalnie przeszkolonych pilotów, inżynierów i inżynierów prób w locie poświęcił kilka miesięcy na szkolenia w symulatorze oraz zapoznanie się z oprzyrządowaniem, które miało zostać zainstalowane w samolocie. Zewnętrzne części skrzydeł zostały opracowane przez zespoły z Bremy w Niemczech i Broughton w Wielkiej Brytanii. Na ich pokryciu znajdują się setki czujników mierzących odkształcenie, które pomogą inżynierom Airbusa ocenić jego wpływ na parametry przepływu – metoda taka została zastosowana przez Airbusa po raz pierwszy. Do innych nowości należą umieszczone w kapsule kamery termowizyjne do pomiaru temperatury powierzchni skrzydeł, a także generator akustyczny, mierzący wpływ hałasu na parametry przepływu. Zainstalowano też innowacyjny system reflektometryczny, który podczas lotu mierzy, w czasie rzeczywistym, całkowite odkształcenie skrzydła. Kluczowym celem projektu jest zmierzenie tolerancji i niedoskonałości powierzchni skrzydła, pomimo występowania których można będzie nadal zachować parametry przepływu laminarnego. Airbus będzie symulował każdą niedoskonałość w sposób kontrolowany, tak więc pod koniec testów znane będą wszystkie tolerancje umożliwiające skonstruowanie skrzydła o przepływie laminarnym. W nadchodzących miesiącach A340-300 BLADE spędzi w powietrzu około 150 h. (Alatir)

Komentarze