Oblatano prototypowy bardzo lekki odrzutowiec EA700

Prototypowy bardzo lekki odrzutowiec EA700, opracowywany przez spółkę One Aviation w ramach Project Canada, wzbił się w powietrze 1 września. Trwający ok. 1,5 h lot rozpoczął się i zakończył na lotnisku w Albuquerque, w stanie Nowy Meksyk. W jego trakcie szef pilotów doświadczalnych One Aviation Jerry Chambers sprawdził własności pilotażowe samolotu w różnych konfiguracjach aerodynamicznych i podczas wykonywania manewrów. Maksymalna wysokość lotu wynosiła 4572 m. Oblot przebiegł bez niespodzianek – przeprowadzono wszystkie zakładane testy. Noszący znaki rejestracyjne N990NE samolot jest w rzeczywistości połączeniem kadłuba, silników i usterzenia Eclipse 500 z nowym skrzydłem, o rozpiętości większej o ponad 1,2 m w porównaniu z oryginałem i nowym profilem, które docelowo będzie zabudowane w seryjnych EA700. Producent planuje wprowadzić też winglety na końcówkach skrzydeł, wydłużyć kadłub o 36 cm oraz zwiększyć pojemność bagażnika i rozpiętość i powierzchnię statecznika poziomego. – To bardzo ważny krok na drodze do przekształcenia bardzo dobrego samolotu w doskonały samolot. Zespół One Aviation ciężko pracował, aby osiągnąć ten kluczowy etap związany z projektem nowego skrzydła dla EA700 – powiedział szef One Aviation Alan Klapmeier. W próbach w locie wezmą udział 3 przedseryjne EA700. Dwa kolejne odrzutowce będą użyte do testów awioniki Garmin 3000 I zespołu napędowego, złożonego z 2 silników Williams FJ33. (Altair)

Komentarze