W Grecji rozbił się samolot pożarniczy Bombardier CL-215

Wczoraj rozbił się jeden z samolotów pożarniczych Bombardier CL-215, należących do wojsk lotniczych Grecji. Jeden z samolotów pożarniczych Bombardier CL-215 Polemikí Aeroporía (wojsk lotniczych Grecji), noszący nr taktyczny 1111, rozbił się w pobliżu wioski Stefani, ok. 30 km na północny zachód od Aten. Załoga nie odniosła poważniejszych obrażeń, jednak prewencyjnie obydwaj piloci zostali hospitalizowani. Zdarzenie miało miejsce podczas akcji gaśniczej, jaką CL-215 prowadził wraz z 7 samolotami i 5 śmigłowcami i było efektem utraty mocy jednego z silników. (Niektóre relacje mówią o pożarze silnika.) W wyniku zdarzenia załoga musiała lądować awaryjnie w lesie. Wypadek z udziałem 26-letniego CL-215 (1111) był niemal identyczny, jak zdarzenie sprzed roku, w wyniku którego zniszczony został inny samolot Polemikí Aeroporía tego typu, noszący nr takt. 1070. Problemy techniczne podczas gaszenia pożaru, 17 lipca 2015, spowodowały, że załoga samolotu musiała lądować awaryjnie w pobliżu miejscowości Faraklo, ok. 170 km na północny zachód od Aten. Podobnie jak teraz, lotnicy wyszli bez szwanku. Natomiast 5 maja 2014 Grecy utracili inny samolot pożarniczy kanadyjskiego producenta – CL-415GR (nr takt. 2050), który skapotował podczas lądowania na wodzie w Angelochori, ok. 20 na północny zachód od Salonik. Ogółem od 1974 Polemikí Aeroporía straciły w wyniku różnych zdarzeń 9 CL-215. W 4 katastrofach życie straciło 10 lotników. Greccy lotnicy od dawna narzekają na zły stan techniczny floty samolotów pożarniczych. Obecnie w składzie 355. eskadry transportowej Atlas, stacjonującej w Eleusis w pobliżu Aten, znajduje się nie więcej niż 5 CL-125 w stanie zdatnym do lotu. Ich wiek i problemy budżetowe sprawiają, że obsługa techniczna samolotów jest coraz trudniejsza. W celu poprawy istniejącej sytuacji rząd w Atenach bierze pod uwagę 3 opcje. Pierwszą jest zastąpienie CL-215 przez CL-415GR/MP, co zapewniłoby unifikację floty z 383. eskadrą działań specjalnych i zwalczania pożarów, która dysponuje 5 samolotami tego typu. Inna możliwość to wyposażenie CL-215 w silniki tubinowe o większej mocy (Viking wykupił dział Bombardiera , 2016-06-22). Ostatnią alternatywą jest wycofanie CL-215 ze służby i zastąpienie ich jednosilnikowymi AT-802 Fire Boss. Źródło: Alatir

Komentarze