Awaryjne lądowanie z użyciem systemu CAPS

W Niemczech w pobliżu miejscowości Hungen-Utphe doszło do awaryjnego użycia systemu ratunkowego CAPS w samolocie Cirrus SR22T. Samolotem, w którym na skutek wycieku oleju nastąpiła awaria silnika TCM Continental, podróżowały trzy osoby, które nie odniosły obrażeń. Jest to pierwszy przypadek użycia CAPS w Niemczech. 
 
Samolot wystartował o 14:22 z Reichelsheim w Hesji w kierunku Hamburga. Podczas wznoszenia do wysokości przelotowej, na FL94 pilot stwierdził znaczący spadek ciśnienia oleju i wykonał nawrót w kierunku optymalnego dla sytuacji lotniska i rozpoczął zniżanie. Na wysokości około 1700 stóp silnik przerwał pracę, w związku z czym pilot uruchomił spadochronowy system ratunkowy. Pilot turystyczny wykonujący ten lot, w dniach od 6 do 8 maja 2016 brał udział w zlocie szkoleniowym Cirrus Pilot Proficiency Program (CPPP) Stowarzyszenia Pilotów i Właścicieli Cirrusów (COPA) we współorganizacji z ośrodkiem szkolenia lotniczego Aero Poznań, o czym informowaliśmy wcześniej. 7 maja, czyli niemalże na miesiąc przed zdarzeniem, pod nadzorem pil. instr. Roberta Waręckiego z Aero Poznań, pilot przeszedł szkolenie symulatorowe na symulatorze full motion Cirrusa SR22. Częścią tego szkolenia scenariuszowego było właśnie postępowanie na wypadek obniżenia ciśnienia oleju, awarii silnika i uruchomienia systemu CAPS. Zdaniem pilota uczestniczącego w zdarzeniu, szkolenie odegrało kluczową rolę w podjęciu właściwej decyzji we właściwym czasie. W 5-letniej historii Aero Poznań już trzech pilotów przeszkolonych w zakresie użycia systemu CAPS na symulatorze w Poznaniu, użyło go w rzeczywistych warunkach (Wielka Brytania, Słowenia i Niemcy). Z incydentów tych bez szwanku wyszło łącznie pięć osób. Aero Poznań jest ośrodkiem szkolenia lotniczego specjalizującym się w szkoleniu pilotów lotnictwa ogólnego do licencji i uprawnień. Jest także platynowym partnerem Cirrus Aircraft w zakresie szkolenia na samoloty Cirrus SR20/22 i wyłącznym globalnym partnerem producenta w zakresie szkolenia na samolocie Cirrus SF50 Vision Jet. Jako jedyny ośrodek na świecie jest wyposażony w dwa symulatory full motion dla samolotów Cirrus, prowadząc między innym przeszkolenia na typy oraz szkolenia w zakresie postępowania w sytuacjach awaryjnych. Źródło: AeroPoznan

Komentarze

Popularne posty