Najnowszy samolot pasażerski
świata, Airbus A350-900, rozpoczął ostatni etap programu testów zmierzających
do uzyskania niezbędnych certyfikatów. Testy na trasach mają za zadanie
potwierdzić gotowość samolotu do służby w liniach lotniczych. Obejmą one
operacje na wysoko położonych lotniskach, próby lądowania z autopilotem oraz
czas przygotowania do lotu i obsługę samolotu na lotniskach. Podczas części
lotów na pokładzie znajdą się pasażerowie. Światowe tournee A350 obejmie 14
dużych lotnisk na całym świecie oraz jeden przelot nad biegunem północnym.
Etap 1:
Tuluza-Iqaluit-Frankfurt-Tuluza
Etap 2:
Tuluza-Hong-Kong-Singapur-Hong-Kong-Tuluza (kilka przelotów między Hong-Kongiem a Singapurem)
Etap 3:
Tuluza-Johannesburg-Sydney-Auckland-Santiago de Chile-Sao Paulo-Tuluza
Etap 4:
Tuluza-Ad-Dauha-Perth-Ad-Dauha-Moskwa-Helsinki-Tuluza
Tuluza-Iqaluit-Frankfurt-Tuluza
Etap 2:
Tuluza-Hong-Kong-Singapur-Hong-Kong-Tuluza (kilka przelotów między Hong-Kongiem a Singapurem)
Etap 3:
Tuluza-Johannesburg-Sydney-Auckland-Santiago de Chile-Sao Paulo-Tuluza
Etap 4:
Tuluza-Ad-Dauha-Perth-Ad-Dauha-Moskwa-Helsinki-Tuluza
Międzynarodowa podróż A350 XWB, w
której udział weźmie samolot testowy A350 MSN5, jest częścią testów na trasach
prowadzonych w ramach programu certyfikacji samolotu. MSN5 to jeden z pięciu
samolotów testowych A350 XWB i jeden z dwóch wyposażonych w całkowicie
funkcjonalną kabinę (42 miejsca w klasie biznes i 223 miejsca w klasie
ekonomicznej). Loty A350 obsługiwane będą przez załogi Airbus z udziałem
pilotów z Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (European Aviation
Safety Agency - EASA) zajmujących się certyfikacją samolotów.
Testy te są częścią ostatniej
serii prób wymaganych do uzyskania certyfikatu typu, co ma nastąpić w trzecim
kwartale tego roku. Pod koniec roku zaplanowano natomiast dostawę samolotu dla
pierwszego klienta, czyli Qatar Airways.
Obecnie w powietrzu znajduje się
pięć samolotów testowych A350, które aktywnie uczestniczą w intensywnym
programie lotów próbnych. W ramach programu wylatały już one 2 250 godzin
podczas ponad 540 lotów. Źródło: airbus.com
Komentarze
Prześlij komentarz