Nowy cywilny transportowiec Lockheed Martina



Lockheed Martin ujawnił szczegóły dotyczące wyposażenia i konstrukcji cywilnego transportowca LM-100J. Najważniejszym elementem będzie nowoczesna awionika glass cockpit, spełniająca wymagania CNS/ATM (Communications, Navigation, Surveillance/Air Traffic Management). Jest to wciąż rozwijający się zbiór urządzeń i przepisów, umożliwiających wykonywanie lotów w kontrolowanej przestrzeni powietrznej nad dużymi obszarami niezamieszkanymi, m. in. oceanami.  Oprócz tego LM-100J zostanie wyposażony w układ antykolizyjny (TCAS), bazę danych o lotniskach, odbiornik GPS i awaryjny nadajnik lokacyjny (ELT).
Zespół napędowy stanowić będą silniki Rolls-Royce AE2100D3, z cyfrowym układem sterowania (FADEC), poruszające sześciołopatowe kompozytowe śmigła szablaste Dowty R391. Trwałość użytkowa kesonu centropłata wynosić ma 40 tys. h lotu.
Ze względu na wykonywanie misji cywilnych, nie będzie konieczności wyposażania samolotu w układy samoobrony. Z tego samego powodu zbiorniki paliwa nie będą wyłożone pianką ognioodporna, co umożliwi przewiezienie w nich większej ilości paliwa. W ładowni nie będzie zabudowanej toalety, ponieważ loty LM-100J mają być relatywnie krótkie.
Przy maksymalnej masie startowej wynoszącej 74 389 kg, samolot będzie mógł zabrać na pokład ładunek o masie 15 876 kg. Na wysokości przelotowej 8534 m rozwinie prędkość 574 km/h. Zasięg maksymalny to 4050 km. Prace projektowe związane z LM-100J zakończą się w bieżącym roku. Montaż pierwszego samolotu rozpocznie się w 2015. Oblot zaplanowano na początku 2017. Źródło: Altair

Komentarze