Lockheed Martin ujawnił szczegóły
dotyczące wyposażenia i konstrukcji cywilnego transportowca LM-100J. Najważniejszym
elementem będzie nowoczesna awionika glass cockpit, spełniająca wymagania
CNS/ATM (Communications, Navigation, Surveillance/Air Traffic Management). Jest
to wciąż rozwijający się zbiór urządzeń i przepisów, umożliwiających
wykonywanie lotów w kontrolowanej przestrzeni powietrznej nad dużymi obszarami
niezamieszkanymi, m. in. oceanami. Oprócz tego LM-100J zostanie
wyposażony w układ antykolizyjny (TCAS), bazę danych o lotniskach, odbiornik
GPS i awaryjny nadajnik lokacyjny (ELT).
Zespół napędowy stanowić będą silniki Rolls-Royce
AE2100D3, z cyfrowym układem sterowania (FADEC), poruszające sześciołopatowe
kompozytowe śmigła szablaste Dowty R391. Trwałość użytkowa kesonu centropłata
wynosić ma 40 tys. h lotu.
Ze względu na wykonywanie misji cywilnych, nie
będzie konieczności wyposażania samolotu w układy samoobrony. Z tego samego
powodu zbiorniki paliwa nie będą wyłożone pianką ognioodporna, co umożliwi
przewiezienie w nich większej ilości paliwa. W ładowni nie będzie zabudowanej
toalety, ponieważ loty LM-100J mają być relatywnie krótkie.
Przy maksymalnej masie startowej wynoszącej 74 389 kg,
samolot będzie mógł zabrać na pokład ładunek o masie 15 876 kg. Na
wysokości przelotowej 8534 m
rozwinie prędkość 574 km/h.
Zasięg maksymalny to 4050 km.
Prace projektowe związane z LM-100J zakończą się w bieżącym roku. Montaż
pierwszego samolotu rozpocznie się w 2015. Oblot zaplanowano na początku 2017.
Źródło: Altair
Komentarze
Prześlij komentarz