MŚ w akrobacji szybowcowej – 70 pilotów walczy o tytuł



Na lotnisku Aeroklubu Pomorskiego w Toruniu od 22 lipca do 2 sierpnia piloci walczyć będą o tytuły mistrza świata w akrobacji szybowcowej w klasach Unlimited i Advanced. Do rywalizacji przystąpi łącznie 70 zawodników, w tym 12 Polaków.
Czterech reprezentantów Polski wystartuje w klasie Unlimited, a ośmiu w Advanced. Wśród nich jest także wielokrotny mistrz świata w akrobacji szybowcowej, a zawodowo szef pilotów polskich pasażerskich Dreamlinerów, Jerzy Makula.
„Każdy, kto przyjeżdża na mistrzostwa świata, liczy na dobry wynik. Zawsze trzeba walczyć, być optymistą i nigdy nie należy się poddawać. Mistrzostwa Polski, które odbyły się niedawno w Toruniu pokazały, że jesteśmy silną reprezentacją. Mamy olbrzymie szanse, żeby walczyć najlepsze miejsca” – powiedział PAP jeden z najlepszych polskich pilotów.
Wtorek przeznaczony będzie na tak zwane loty zapoznawcze, konkurencje rozgrywane będą od 23 lipca.
Piloci walczyć będą w dwóch klasach - Advanced oraz wyczynowej (Unlimited). Poziom tej drugiej jest zdecydowanie wyższy. Akrobacja polega na wykonywaniu odpowiednich figur, które połączone ze sobą w ustalonej kolejności tworzą tzw. wiązankę. Podczas zawodów piloci mają do „oblatania” trzy rodzaje wiązanek: znaną (Known), dowolną (Free) oraz nieznaną (Unknown). Pierwszą z nich znają wszyscy piloci, jest ona bowiem ustalana i podawana do wiadomości dla wszystkich przez międzynarodową federację sportów lotniczych (FAI) na konkretny rok kalendarzowy. Druga to własna wiązanka układana sobie przez każdego zawodnika. Najtrudniejszą wydaje się ostatnia z nich, która układana jest przez sędziów w trakcie zawodów z figur podanych przez startujących szybowników. Przedstawiane są one pilotom minimum 24 godziny przed rozpoczęciem kolejnej konkurencji, ale żaden z nich nie ma możliwości oblatania takiej wiązanki.
Typowa wiązanka składa się z 7 do 12 figur. Zwycięzcą zostaje zawodnik, który zdobędzie największą sumę punktów za poszczególne programy. Liczenie punktów ułatwiają specjalne urządzenia zamontowane na pokładzie szybowca, które rejestrują wszystkie parametry lotu.
Ponieważ sporty lotnicze są mocno uzależnione od warunków atmosferycznych, bardzo ważna będzie każdego dnia pogoda. Nie chodzi tu wbrew pozorom tylko o brak opadów, ale o równie ważny element, jakim jest prędkość wiatru. Ta na różnych poziomach - loty odbywają się na wysokościach od 200 do 1200 metrów - nie może przekraczać określonych limitów. W przeciwnym wypadku konkurencje nie są rozgrywane. Stąd organizując mistrzostwa planuje się także tak zwane dni rezerwowe. Źródło: PAP

Komentarze