Polska Agencja Żeglugi Powietrznej ogłosiła niedawno
przetarg na nowy samolot przeznaczony dla Inspekcji Lotniczej. Specjalistyczna
maszyna zastąpi wysłużone Turbolety L-410, czyli popularne "Papugi". Dotychczas w roli samolotu
kontrolno-pomiarowego w PAŻP wykorzystywane były dwa Turbolety L-410 (SP-TPA i
SP-TPB). Główne zadania pełnione przez samoloty Inspekcji Lotniczej to nadzór
nad prawidłową eksploatacją naziemnych urządzeń zabezpieczenia ruchu
lotniczego. W Polsce tego typu instalacji, rozlokowanych pod drogami
lotniczymi i na terenie lotnisk jest okołu stu. Ich okresowa i komisyjna
kontrola odbywa się między innymi z powietrza, za pomocą czeskich Turboletów
wyposażonych w specjalistyczną aparaturę pomiarową. Eksploatacja i obsługa
intensywnie użytkowanych "Papug" pochłania coraz większe środki, stąd
też decyzja o zakupie nowego sprzętu. Przetarg dotyczy tylko jednego
samolotu, dlatego można przypuszczać, że jeszcze przez pewien czas PAŻP będzie
wykorzystywała jedną bądź dwie stare maszyny równolegle z nową jednostką. Wymagania
techniczne jakie muszą spełniać konstrukcje startujące w przetargu dopuszczają
wyłącznie samoloty fabrycznie nowe, dwusilnikowe, z jednostkami
turbośmigłowymi. Wymiary płatowca nie mogą przekraczać: rozpiętość - 18 m, wysokość całkowita - 6 m, długość 14,5 m, maksymalna masa
startowa - 5700-9000 kg.
Silniki turbinowe muszą spełniać określone parametry dotyczące bezpieczeństwa,
oraz dużej trwałości jednostek. Ponadto samolot musi pomieścić duże ilości
urządzeń pomiarowych oraz obsługujących je kontrolerów. Pod względem malowania
nowy samolot będzie kontynuował barwną tradycję samolotów PAŻP. W specyfikacji
podany został ogólny wzór kolorystyki nawiązujący bezpośrednio do wzoru
stosowanego dotychczas na Turboletach. Część środków na zakup samolotu będzie
pochodziła z funduszy europejskich. Termin składania ofert mija 31.07.2013.
Źródło: samolotypolskie.blogspot.com, Foto: materiały prasowe
Komentarze
Prześlij komentarz