Podniebny fotograf nad Polską



W ciągu ostatnich miesięcy mieszkańcy naszego pięknego kraju nad Wisłą od południa Polski między innymi Śląsk przez Poznań, aż po Olsztyn i Gdańsk mogli zobaczyć latające nisko i powoli nad nimi śmigłowce. Były to Hughes 369D należące do operatora Heliwest z Finlandii, a użytkowany do tego celu przez firmę Visimind. Hughes 369D służą do sfotografowania obiektów naziemnych z powietrza w celu wykonania ortofotomapy terenu. Załoga śmigłowca składa się z dwóch osób -  pilota i operatora sprzętu rejestrującego. Śmigłowiec poruszał się po wyznaczonych trasach na wysokości 300 m z prędkością 80 km/h, spalając przy tym 100 litrów paliwa na godzinę. Zamontowane pod śmigłowcem sześć kamer wykonuje 4 zdjęcia na sekundę. Rejestratory zamontowane są w następujący sposób: dwie dające obraz stereograficzny, jedna bezpośrednio w dół, a trzy pod kątem. Śmigłowiec wyposażony jest także w wysokiej rozdzielczości skaner laserowy potrafiący zeskanować nawet 100 tys. punktów na sekundę, dając tym samym podstawę do utworzenia trójwymiarowego obrazu przestrzeni miejskiej. Cała operacja odbywała się we współpracy z geodetami , którzy na ziemi dokonywali szczegółowych pomiarów weryfikacyjnych. Zebrane zdjęcia są najwyższej jakości; jeden piksel odpowiada 10 cm w terenie. Całą operacją zajmowali się specjaliści z firmy Visimind. Podczas lotów nad miastami i terenami niezamieszkałymi  zostały wykonane m.in. zdjęcia ukośne, skanowanie terenu laserem oraz zdjęcia do celów utworzenia ortofotomapy. W tym celu na śmigłowcu zamontowany jest specjalistyczny sprzęt fotograficzny. Co to jest ta ortofotomapa? To mapa, której treść przedstawiona jest obrazem fotograficznym. Zazwyczaj są to zdjęcia lotnicze lub satelitarne przetworzone metodą różniczkową oraz przedstawione w nawiązaniu do układu współrzędnych przyjętego odwzorowania kartograficznego. Jeszcze prościej? Są to zdjęcia lotnicze dopasowane do jednolitej skali i wpasowanych na punkty osnowy geodezyjnej. Gotowa ortofotomapa w przeciwieństwie do zdjęcia lotniczego charakteryzuje się: - rzutem ortogonalnym (a nie środkowym), - jednolitą skalą dla całej powierzchni terenu (skali nie mają jednak obiekty wystające ponad powierzchnię terenu np. domy, drzewa). Źródło:elektro.info.pl, internet



Hughies 369D to wersja komercyjna helikoptera MD500 z 1976 roku wyposażona w silnik Alison 250-C20B osiągający moc 420 KM. Jest w stanie przelecieć ok. 600 km z prędkością przelotową 250 km/h, zużywając przy tym 100 litrów paliwa na godzinę. Prędkość maksymalna to 282 km/h.

Komentarze