„Czarna lista przewoźników lotniczych” według UE



Po raz 21 zaktualizowała wykaz bezpieczeństwa lotniczego znany bardziej jako „czarna lista przewoźników lotniczych” podlegających zakazowi wykonywania przewozów w Unii Europejskiej. Zezwolono na powrót do europejskiej przestrzeni powietrznej Philippine Airlines oraz wycofano zakaz nałożony w 2012 roku na wenezuelskiego przewoźnika, Conviasa. W komunikacie Komisji podkreślono, że poprawa w dziedzinie bezpieczeństwa na Filipinach, była powodem, dla którego zezwolono na powrót do europejskiej przestrzeni powietrznej Philippine Airlines , jako pierwszej od 2010 roku linii lotniczej z tego kraju. Wycofano także zakaz nałożony w 2012 roku na wenezuelskiego przewoźnika, Conviasa. Dodano, że został utrzymany zakaz w stosunku do pozostałych przewoźników zarejestrowanych na Filipinach. Wiceprzewodniczący Komisji Siim Kallas odpowiedzialny za transport zaznaczył, że w ten sposób Komisja potwierdza gotowość do wykreślenia z wykazu państw i linii lotniczych, które faktycznie chcą i są w stanie wdrażać międzynarodowe normy bezpieczeństwa w zrównoważony sposób. Poza Filipinami, Wenezuelą i Mauretanią, wiele innych krajów afrykańskich m.in. Sudan i Mozambik także poczyniło widoczne postępy w tym zakresie. Głównym celem publikowania unijnego wykazu bezpieczeństwa lotniczego jest ochrona europejskiej przestrzeni powietrznej i utrzymanie wysokich standardów bezpieczeństwa lotniczego. Ma on służyć jako sygnał alarmowy dla poszczególnych państw i linii lotniczych, aby przywróciły poziom bezpieczeństwa na poziomie krajowym. Unijny wykaz bezpieczeństwa lotniczego został również zaktualizowany, by usunąć linie lotnicze, które zaprzestały działalności. Uwzględnia także nowych przewoźników, którzy rozpoczęli niedawno działalność w kilku krajach objętych zakazem - Demokratycznej Republice Konga, na Filipinach, w Indonezji, Kirgistanie, Mozambiku i Sudanie. Zaktualizowany wykaz obejmuje wszystkich przewoźników, którzy posiadają certyfikaty wydane w 20 państwach (łącznie 278 linii lotniczych podlegających całkowitemu zakazowi wykonywania przewozów w UE). Są to Afganistan, Angola, Benin, Dżibuti, Erytrea, Filipiny (z wyjątkiem jednej linii), Gabon (z wyjątkiem trzech linii, których działalność podlega ograniczeniom i warunkom), Gwinea Równikowa, Indonezja (z wyjątkiem pięciu przewoźników), Kazachstan (z wyjątkiem jednego przewoźnika, którego działalność podlega ograniczeniom i warunkom), Kirgistan, Republika Konga, Demokratyczna Republika Konga, Liberia, Mozambik, Sierra Leone, Suazi, Sudan, Wyspy Świętego Tomasza i Książęca oraz Zambia. Wykaz obejmuje również dwóch indywidualnych przewoźników: Blue Wing Airlines z Surinamu oraz Meridian Airways z Ghany. Ponadto wykaz zawiera dziesięć linii lotniczych podlegających ograniczeniom w wykonywaniu przewozów, którym zezwolono na wykonywanie lotów do UE na ściśle określonych warunkach. Są to: Air Astana z Kazachstanu, Afrijet, Gabon Airlines i SN2AG z Gabonu, Air Koryo z Koreańskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej, Airlift International z Ghany, Air Service Comores z Komorów, Iran Air z Iranu, TAAG Angolan Airlines z Angoli i Air Madagascar z Madagaskaru. Źródło: ULC via PRTL

Komentarze