Aerofłot zamierza rozstać się z sojuszem Skyteam



Rosyjski przewoźnik Aerofłot zamierza rozstać się z sojuszem Skyteam, gdzie liderami są Air France i KLM i przejść do Star Alliance- napisał rosyjski dziennik „Kommersant. Zdaniem dziennika zarząd rosyjskiej linii uważa, że w ten sposób zwiększyłby jej konkurencyjność. Skyteam działa na innych zasadach, niż Star Alliance, gdzie liderem jest niemiecka Lufthansa i do którego należy także polski Lot. W Skyteamie linie ze sobą nie konkurują, tylko uzupełniają siatkę, w Starze rywalizują o każdego pasażera. Obydwa aliansy rywalizowały w 2006 roku o pozyskanie rosyjskiej linii, Star wtedy przegrał i do dzisiaj pozostaje jedynym globalnym sojuszem lotniczym, który nie ma  wśród swoich członków żadnej rosyjskiej linii. Druga  po Aerofłocie największa  rosyjska linia - S7 należy do Oneworld, gdzie liderem jest British Airways. Trzecia rosyjska linia - Transaero nie zamierza wchodzić w jakiekolwiek alianse. Podczas spotkania Star Alliance   w stolicy Tajwanu,Tajpej  przy okazji przyjęcia do sojuszu linii Eva Air w połowie czerwca prezes Stara  , Mark Schwab przyznał, że dla  tego sojuszu Rosja , tak jak i Indie pozostają „białą plamą", ale  że nadal trwają poszukiwania linii z tego kraju, która spełniałaby ostre  wymogi Stara. Teraz Aerofłot skarży się,że jego umowa z należącą również do Skyteamu amerykańską Deltą jest niekorzystna i nie pozwala na  żadne manewry cenowe. Rosjanie i Delta mają joint venture na połączeniach z Moskwy do Miami, Nowego Jorku, Waszyngtonu, Las Vegas i Bostonu oraz 20 innych miast w USA. Odejście ze Skyteamu byłoby dla rosyjskiej linii kosztowane - kara za opuszczenie  tego sojuszu wynosi 20 mln dolarów. Za wejście zapłaciła ok 100 mln. Oprócz Aerofłotu i Delty do Skyteamu należą Air France/KLM,  Korean Air, czeska CSA, China Airlines, saudyjska Saudia, libańskie linie MEA, argentyńskie Aerolinas Argentinas, chińskie Xiamen i China Eastern, wietnamskie Vietnam Airlines, kenijskie Kenya Airways i tajwańskie China Airways. Dla Stara przejście Aaerofłotu byłoby dużym sukcesem, bo jak na razie   sojusz notował odchodzenie przewoźników. Odeszły chińskie Shanghai Airlines, brazylijski TAM po połączeniu z chilijskim Lanem wejdzie do Oneworldu, a teraz jest oczywiste że po połączeniu się z American Airlines zostawi Stara także US Airways i także dołączy do Oneworldu. Źródło: rp.pl

Komentarze