Rosyjski
przewoźnik Aerofłot zamierza rozstać się z sojuszem Skyteam, gdzie liderami są
Air France i KLM i przejść do Star Alliance- napisał rosyjski dziennik
„Kommersant. Zdaniem dziennika zarząd rosyjskiej linii uważa, że w ten sposób
zwiększyłby jej konkurencyjność. Skyteam działa na innych zasadach, niż Star
Alliance, gdzie liderem jest niemiecka Lufthansa i do którego należy także
polski Lot. W Skyteamie linie ze sobą nie konkurują, tylko uzupełniają siatkę,
w Starze rywalizują o każdego pasażera. Obydwa aliansy rywalizowały w 2006 roku
o pozyskanie rosyjskiej linii, Star wtedy przegrał i do dzisiaj pozostaje
jedynym globalnym sojuszem lotniczym, który nie ma wśród swoich członków
żadnej rosyjskiej linii. Druga po Aerofłocie największa rosyjska
linia - S7 należy do Oneworld, gdzie liderem jest British Airways. Trzecia
rosyjska linia - Transaero nie zamierza wchodzić w jakiekolwiek alianse. Podczas
spotkania Star Alliance w stolicy Tajwanu,Tajpej przy okazji
przyjęcia do sojuszu linii Eva Air w połowie czerwca prezes Stara , Mark
Schwab przyznał, że dla tego sojuszu Rosja , tak jak i Indie pozostają
„białą plamą", ale że nadal trwają poszukiwania linii z tego kraju,
która spełniałaby ostre wymogi Stara. Teraz Aerofłot skarży się,że jego
umowa z należącą również do Skyteamu amerykańską Deltą jest niekorzystna i nie
pozwala na żadne manewry cenowe. Rosjanie i Delta mają joint venture na
połączeniach z Moskwy do Miami, Nowego Jorku, Waszyngtonu, Las Vegas i Bostonu
oraz 20 innych miast w USA. Odejście ze Skyteamu byłoby dla rosyjskiej linii
kosztowane - kara za opuszczenie tego sojuszu wynosi 20 mln dolarów. Za
wejście zapłaciła ok 100 mln. Oprócz Aerofłotu i Delty do Skyteamu należą Air
France/KLM, Korean Air, czeska CSA, China Airlines, saudyjska Saudia, libańskie
linie MEA, argentyńskie Aerolinas Argentinas, chińskie Xiamen i China Eastern, wietnamskie
Vietnam Airlines, kenijskie Kenya Airways i tajwańskie China Airways. Dla Stara
przejście Aaerofłotu byłoby dużym sukcesem, bo jak na razie sojusz
notował odchodzenie przewoźników. Odeszły chińskie Shanghai Airlines,
brazylijski TAM po połączeniu z chilijskim Lanem wejdzie do Oneworldu, a teraz
jest oczywiste że po połączeniu się z American Airlines zostawi Stara także US
Airways i także dołączy do Oneworldu. Źródło: rp.pl
Komentarze
Prześlij komentarz