Airbus podsumował pierwszy etap prób w locie A350XWB



Airbus podsumował pierwszy etap prób w locie najnowszego samolotu komunikacyjnego – A350XWB. Od pierwszego lotu, który miał miejsce 14 czerwca, pierwszy A350-900 (MSN 1) wylatał 92 h. W ich trakcie samolot pojawił się nad lotniskiem Le Bourget, aby uświetnić 50. Paris Air Show. W trakcie 4 tygodni prób za sterami A350 zasiadło 10 pilotów-oblatywaczy. W pierwszej kolejności sprawdzili oni zachowanie samolotu w całym zakresie obwiedni obciążeń dopuszczalnych oraz działanie poszczególnych instalacji i zespołów. Podczas pierwszych lotów zbadano pracę silników Rolls-Royce Trent XWB, instalacji elektrycznej, turbiny powietrza naporowego, podwozia i hamulców, instalacji paliwowej, hermetyzacji kabiny. Sprawdzono także działanie pilota automatycznego i funkcji automatycznego lądowania. Obecnie pierwszy A350-900 przechodzi rutynowe czynności obsługowe. Zabudowywane jest także dodatkowe wyposażenie do prób. Kolejny etap badań ma rozpocząć się w sierpniu, po zakończeniu analiz z dotychczasowych lotów. W próbach w locie, których łączny czas wynosić ma 2500 h, weźmie udział 5 przedseryjnych A350. MSN 1 zostanie użyty do oceny własności pilotażowych, oblodzenia oraz badań instalacji pokładowych i zespołu napędowego. Drugi prototyp (MSN 3), podobnie jak MSN 1 wyposażony w aparaturę rejestrującą parametry lotu, przejdzie próby osiągowe, w tym loty na dużej wysokości, próby w klimacie gorącym i arktycznym, a także badania instalacji pokładowych i zespołu napędowego. Kolejne dwa samoloty (MSN2 i MSN5) otrzymają docelowe wyposażenie kabiny pasażerskiej. Ich przeznaczeniem będą próby funkcjonalne foteli i instalacji pokładowych podczas lotów dalekodystansowych na różnych trasach. Ostatni przedseryjny A350 zostanie przeznaczony do badań poziomu emitowanego hałasu i prób odporności na uderzenie pioruna. Posłuży też do szkolenia załóg lotniczych i personelu obsługowego pierwszych odbiorców. Źródło: Altair

Komentarze