Do 2024 roku będzie o połowę więcej kontrolerów ruchu lotniczego

Wraz ze wzrostem ruchu lotniczego rośnie też zapotrzebowania na kontrolerów ruchu lotniczego. W ciągu sześciu lat Polska Agencja Żeglugi Powietrznej chce zatrudnić 280 nowych ludzi – Na świecie dynamika wzrostu ruchu lotniczego to średnio 3–5 procent, a ruch w polskiej przestrzeni powietrznej w pierwszych ośmiu miesiącach 2018 roku wzrósł o ponad 11 procent, czyli trzy razy więcej niż w Europie – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Janusz Janiszewski. Na całym świecie rośnie zapotrzebowanie na kontrolerów lotów. Obecnie jest ich około 50 tysięcy, w Europie – około 15 tysięcy, z czego w Polsce – 570. W 2017 roku polskie lotniska obsłużyły 40 mln ludzi, a do 2035 ma być ich 94 miliony. Dynamicznie rosnący ruch sprawia, że zaczyna brakuje kontrolerów. – Liczba statków powietrznych w przestrzeni powietrznej i operacji, które musimy obsłużyć, znacząco wzrosła, dlatego wprowadzane są nowe technologie, nowe procedury. Wszystko to wymaga od nas odrobinę więcej wysiłku – dodaje kontroler ruchu lotniczego Tomasz Wojciechowski. Z danych PAŻP wynika, że od stycznia do sierpnia 2018 roku agencja obsłużyła 587 tys. operacji lotniczych, przy 528 tys. w tym samym okresie 2017 roku. To nie tylko znacznie więcej niż w Europie, lecz także więcej niż wskazywały prognozy dla Polski przygotowane przez Europejską Organizację ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej. Zgodnie z nimi wzrost ruchu miał wynieść 7,6–8,4 procent. Większy ruch na polskim niebie to coraz większa odpowiedzialność spoczywająca na barkach kontrolerów. Dziennie obsługują oni 2,5 tys. samolotów z 500 tys. pasażerów na pokładzie. – Naszym podstawowym zadaniem jest to pilnowanie, żeby samoloty mijały się w bezpiecznej odległości i na bezpiecznej wysokości, a średnia prędkość postępowa samolotów, czyli względem ziemi, to 900 km/h. Jeżeli dwa samoloty lecą naprzeciwko siebie, to zbliżają się z prędkością 1800 km/h na godzinę, co oznacza, że w minutę pokonują 30 km. My wyprzedzamy sytuacje, planujemy i analizujemy, co się zdarzy na za 10–20 minut. Przygotowujemy cztery, pięć, czasem sześć rozwiązań na każdą potencjalnie konfliktową sytuację – wskazuje Janiszewski. Jednocześnie produktywność naszych kontrolerów ruchu lotniczego jest na jednym z najwyższych poziomów w Europie. Średnie opóźnienie tego lata wyniosło w Polsce 0,26 minuty na jedną operację lotniczą przy 2 minutach w Europie. Pod względem redukcji opóźnień jesteśmy w europejskiej w czołówce. Aby utrzymać takie wskaźniki, konieczne jest zwiększenie zatrudnienia. – Do końca 2024 roku będziemy potrzebowali około 200–280 dodatkowych kontrolerów – zapowiada prezes PAŻP.Aby zostać kontrolerem ruchu nie wystarczy dobra znajomość języka angielskiego, matura i dobre zdrowie. Niezbędne są też dodatkowe umiejętności a przede wszystkim – gotowość na poświęcenie się zawodowym obowiązkom. – Wyzwaniem jest umiejętność przygotowania siebie do zmieniających się warunków pracy i do rzeczy, które mogą się zdarzyć. Podobnie jak strażak, kontroler musi być gotowy na najbardziej skomplikowane wyzwania. Drugą rzeczą jest to, żeby sobie zdać sprawę z tego, w którym momencie zaczynamy graniczyć z naszymi możliwościami, balansować na krawędzi – tłumaczy Wojciechowski.Oprócz zwiększenia zatrudnienia PAŻP inwestuje też w nowe technologie. Łącznie w 2017 roku na modernizację i budowę nowoczesnej infrastruktury lotniczej trafiło rekordowe 230 mln zł. Wprowadzane będą nowoczesne systemy zarządzania ruchem lotniczym polegające na zarządzaniu trajektoriami 4D. – Wyzwaniem jest umiejętność połączenia i integracji ze sobą środowiska bezzałogowych statków powietrznych z załogowymi. Dlatego PAŻP bada, jakie będą potencjalne rozwiązania technologiczne i następnie za trzy, cztery lata zaprosi usługodawców, żeby wspólnie stworzyć takie systemy, które będą funkcjonować w Polsce, w Europie i na całym świecie – wskazuje Janiszewski. 20 października na świecie obchodzono Międzynarodowy Dzień Kontrolera Ruchu Lotniczego.Źródło: rp.pl

Komentarze