Chińskie linie lotnicze, które są wyłącznym operatorem samolotów Boeinga rozmawiają z Airbusem o zakupie ich samolotu

Chińskie linie lotnicze, które od ponad 30 lat są wyłącznym operatorem samolotów Boeinga, rozmawiają z Airbusem o potencjalnym zakupie ich samolotu, w obliczu narastających napięć handlowych między Pekinem a Stanami Zjednoczonymi - podaje Bloomberg, powołując się na swoje źródło. Kierownictwo linii lotniczych Xiamen Airlines, które w większości należą do państwowego przedsiębiorstwa China Southern Airlines, spotkało się w zeszłym miesiącu z delegacją Airbusa, aby przyspieszyć negocjacje. Proces nie jest publiczny. Xiamen Airlines są w przeważającej mierze zainteresowane wersją samolotów wąskokadłubowych Airbus A321 o dłuższym zasięgu, jednak nie ustalono jeszcze wielkości potencjalnego zamówienia. Zakup Airbusa przez Xiamen Airlines byłby ciosem dla Boeinga, bowiem w ubiegłym roku przewoźnik został klientem startowym dla jego najnowszego wariantu najlepiej sprzedającego się samolotu 737 Max, bezpośredniego konkurenta A320. Rozmowy między Xiamen i Airbusem rozpoczęły się nieoficjalnie około maja, gdy wzrosło napięcie w handlu między USA a Chinami. Dyskusje zyskały na intensywności we wrześniu, kiedy to starsi dyrektorzy Airbusa, w tym Chief Executive Officer Tom Enders i przyszły CEO Guillaume Faury odwiedzili Chiny - podaje źródło Bloomberg. Potencjalna transakcja, do której nie wiadomo, czy w ogóle dojdzie, miałaby być warta 18 miliardów dolarów. Chociaż ostateczne porozumienie w sprawie tej transakcji może nie zostać osiągnięte w odpowiednim czasie, Chiny chcą złożyć zamówienie na targach importowo-eksportowych w listopadzie, gdzie rząd ma przedstawić szereg umów, aby zademonstrować siłę i wagę narodu w globalnym handlu. Chociaż linie lotnicze Xiamen były w przeszłości w kontakcie z Airbusem, zaczęły poważnie traktować europejską firmę dopiero wtedy, gdy rozgorzała wojna handlowa pomiędzy USA a Chinami. Linia lotnicza niechętnie traci przewagę kosztową polegającą na obsłudze floty samolotów od jednego producenta i może poprosić firmy leasingowe o pomoc przy zakupie, w zależności od liczby zamówionych statków powietrznych.

Komentarze