Straż Graniczna kupuje morskie samoloty

Nowe samoloty dla Lotnictwa Straży Granicznej. Mają być wyposażone m.in. w systemy automatycznej identyfikacji nawodnych jednostek i poszukiwania rozbitków. Przetarg na ich zakup i dostawę ogłosiła Komenda Główna SG. Termin składania ofert mija za niecały miesiąc. Straż Graniczna zamówiła dwa nowe samoloty. Będą wykorzystywane do ochrony prawie 440-kilometrowej granicy morskiej oraz wyłącznej strefy ekonomicznej Polski. Dodatkowo wezmą udział w lotach nad granicami Unii Europejskiej, koordynowanych przez Agencję Frontex. Samoloty mają być fabrycznie nowe i wyprodukowane nie wcześniej niż w 2017 r. Ponadto każdy z wyposażeniem dodatkowym, czyli: systemem obserwacji lotniczej, radarem poszukiwawczym 360°, systemem automatycznej identyfikacji jednostek nawodnych typu AIS (Automatic Identification System), telefonem łączności satelitarnej z dostępem do internetu, systemem poszukiwania kierunkowego rozbitków (Directional Finders System) oraz dwoma radiotelefonami cyfrowymi łączności służbowej Straży Granicznej, zintegrowanymi z systemem łączności samolotu. Każda z maszyn ma być także wyposażona w dwa silniki turbinowe. Maksymalna moc jednej jednostki napędowej to od 770 do 1 200 SHP (koni mechanicznych na wale). Śmigła natomiast mają posiadać instalację przeciwoblodzeniową oraz co najmniej cztery łopaty. Minimalny ciężar załadowania jednego samolotu to 950 kg. Jego maksymalna masa startowa ma wynosić od 6 000 do 7 600 kilogramów. Maszyna powinna latać co najmniej pięć i pół godziny oraz odrywać się od ziemi na dystansie mniejszym niż 750 metrów. W skład załogi każdego płatowca będzie wchodziło 7 osób: dwóch pilotów, dwóch operatorów systemów pokładowych, technik pokładowy oraz dwóch pasażerów. Zamówienie obejmuje także szkolenie personelu latającego. Samoloty trafią do mającego siedzibę na gdańskim lotnisku I Wydziału Lotniczego Zarządu Granicznego KG SG. Stacjonują tam już trzy inne statki powietrzne Straży Granicznej: śmigłowiec W3 AM Anakonda, samolot M-20 Mewa oraz dwusilnikowy samolot M28 Skytruck. Nowe maszyny mają zastąpić samolot M-20 Mewa. Został on wyprodukowany w 1995 r., przeszedł trzy remonty silników, a do sierpnia ubiegłego roku wylatał ok. 4 800 godzin. Termin składania ofert w przetargu mija 27 lutego 2017 r. Decydującym kryterium będzie cena (60 %). Po 8 % przypada na: wyposażenie samolotu w stanowisko do zrzutu tratw ratunkowych; wyposażenie samolotu w kabinę ciśnieniową; wyposażenie samolotu w chowane podwozie kołowe; maksymalny ciężar załadowania oraz aktualizację dokumentacji technicznej w języku polskim. Lotnictwo Straży Granicznej ma otrzymać samoloty do 30 listopada 2018 r. 90 % środków na ich zakup będzie pochodziło z Unii Europejskiej, a pozostałe 10 % z budżetu państwa. (Gospodarka Morska)

Komentarze

Popularne posty