Kenia zamierza kupić samoloty Air Traktor AT-802L

Departament Stanu USA wyraził zgodę na sprzedaż Kenii 12 samolotów bojowych Air Tractor AT-802L, pary szkolnych AT-504 oraz przeznaczonego dla nich uzbrojenia, wyposażenia i usług wsparcia inżyniersko-logistycznego. Wartość transakcji szacowana jest na 418 mln USD (ponad 1,7 mld zł). Nowe samoloty mają polepszyć zdolności sił obronnych Kenii w walce z islamskimi radykalistami z Asz-Szabab na terenach graniczących z Somalią. Mówi się o zastosowaniu ich do zadań bezpośredniego wsparcia lotniczego, z użyciem uzbrojenia kierowanego. Obecnie główną siłę uderzeniową wojsk lotniczych Kenii stanowi 17 myśliwców Northrop F-5E, jednak ich przystosowanie do zadań bezpośredniego wsparcia lotniczego wymagałoby dodatkowych nakładów. AT-802L, będący wojskową wersją samolotu rolniczego, jest doskonale przystosowany do operowania z przygodnych lądowisk i lotnisk o nawierzchni nieutwardzonej. Jego obsługa wymaga minimalnej ilości wyposażenia, co znacznie obniża koszty eksploatacji. Godzina lotu AT-802 kosztuje zaledwie 400 USD (nieco ponad 1600 zł). Napęd samolotu stanowi silnik turbinowy Pratt & Whitney Canada PT6A-67F o mocy 1190 kW. Dobre własności pilotażowe na małej wysokości i przy małej prędkości lotu predestynują go do wykonywania misji przeciwpartyzanckich, polegających na ostrzeliwaniu przeciwnika z broni pokładowej i zrzucaniu małokalibrowych bomb w locie na niskim pułapie. Kolejną zaletą jest maksymalna długotrwałość lotu wynosząca aż 10 h, dzięki czemu AT-802 może być użyty jako samolot zwiadowczy, rozpoznawczy i obserwacyjny. Kabina osłonięta jest wiatrochronem i owiewką z kuloodpornego szkła oraz ma opancerzone burty i podłogę. Dodatkowo pilot chroniony jest poduszką powietrzną AMSafe, zintegrowaną z pięciopunktową uprzężą pasowo-barkową. W skrzydłach samolotu zabudowano samouszczelniające się zbiorniki paliwa. Dodatkowe zbiorniki paliwa można zamontować w kadłubie, zamiast zbiornika na chemikalia i/lub podwiesić pod skrzydłami. Radiostacja FM/AM Wulfsberg Flexcomm zapewnia pilotowi AT-802 kodowaną łączność taktyczną z jednostkami na ziemi. Pokładowa kamera termowizyjna, kompatybilna z łączem ROVER, umożliwia przesyłanie w czasie rzeczywistym filmów do naziemnych stanowisk dowodzenia. Solidna struktura jednomiejscowego samolotu doskonale nadawała się do zabudowania pod skrzydłami węzłów mocowania uzbrojenia. Przy maksymalnej masie startowej wynoszącej 7257 kg AT-802 może zabrać do 4000 kg wyposażenia i uzbrojenia na 11 pylonach pod skrzydłami i kadłubem – mogą to być bomby klasyczne o maksymalnej masie 225 kg, 12,7-mm karabiny napędowe GAU-19/A, przeciwpancerne pociski kierowane Hellfire II i DAGR (kierowana wersja 70-mm npr Hydra) albo zasobniki (Sniper XR) lub głowice obserwacyjne. Do samooborny służą wyrzutniki flar i dipoli AAR-47/ALE-47. Od ponad 15 lat opancerzone, ale nieuzbrojone AT-802 zwalczają plantacje kokainy w Kolumbii. Natomiast Egipt, Jemen, Jordania i Zjednoczone Emiraty Arabskie używają samolotów tego typu do zadań uderzeniowych. AT-504 jest nieco mniejszy niż AT-802. Załoga zajmuje w kabinie miejsca obok siebie. Napęd samolotu stanowi silnik PT6A-34AG o mocy 750 KM. (Altair)

Komentarze