Podsumowanie rekordowego 2016 i plany na 2017 rok Portu Lotniczego Katowice

Ostatni miesiąc 2016 roku Port Lotniczy Katowice zakończył wzrostem we wszystkim segmentach ruchu pasażerskiego tj.: całkowitym, regularnym i czarterowym. W ruchu całkowitym obsłużonych zostało 186 771 pasażerów, o 11 058 więcej (+6,3%) niż w tym samym miesiącu roku poprzedniego. Z siatki połączeń regularnych skorzystało 159 430 podróżnych, o 9 053 więcej (+6%) w porównaniu z dwunastym miesiącem 2015 roku. Duży wzrost port osiągnął w segmencie ruchu czarterowego. W ostatnim miesiącu roku z tras wakacyjnych oferowanych z Pyrzowic skorzystało 22 032 osób, o 4 211 (+23%) więcej niż w ostatnim miesiącu 2015 roku. 
Rok 2016 był dla Portu Lotniczego Katowice rekordowy we wszystkich segmentach ruchu pasażerskiego. Najlepsze w historii portu wyniki zostały osiągnięte w ruchu całkowitym, regularnym i czarterowym. W ruchu całkowitym z siatki połączeń lotniska skorzystało 3 221 261 podróżnych, o 151 982 więcej (+4,9%) w porównaniu z 2015 rokiem. W ruchu regularnym z i do Pyrzowic podróżowało 2 126 540 osób, o 138 561 więcej (+7%) niż w poprzednim roku. Dobry wynik port osiągnął także w segmencie ruchu czarterowego, w ramach którego obsłużono 1 079 159 wczasowiczów, o 21 710 więcej (+2%) niż w roku 2015. Najpopularniejsze kraje w ruchu regularnym w 2016 roku to Wielka Brytania, Niemcy i Norwegia. Na kierunkach brytyjskich obsłużono 644 254 pasażerów (32% udziału w rynku), o 74 581 więcej niż w 2015. Więcej podróżnych skorzystało także z tras do Niemiec, było ich 563 070, o 20 111 więcej niż w roku 2015. Kraj ten z 28,1% rynku w rynku był drugim najpopularniejszym na lotach z/do Pyrzowic w ruchu regularnych. Trzecie państwo pod względem udziału w ruchu to Norwegia (7,3%). Na trasach norweskich obsłużono 146 399 osób, o 3 263 mniej niż w 2015 roku. Istotnie zmieniła się struktura najpopularniejszych krajów w ruchu czarterowym. W 2015 roku największy 28,3% udział miała Grecja, na drugim miejscu z 18,2% udziałem była Turcja, a na trzecim Hiszpania z udziałem wynoszących 15,4%. W roku 2016 Grecja umocniła się na pierwszym miejscu zwiększając udział w rynku do 34,1%, na drugie miejsce awansowała Hiszpania z 19,8% udziałem. Na trzecie miejsce, z zajmowanego w 2015 roku piątego, przeskoczyła Bułgaria. Udział w ruchu czarterowym kierunków bułgarskich w roku 2016 wyniósł 13,4%. W 2016 roku port rozszerzył siatkę połączeń regularnych i czarterowych. W ofercie lotów rozkładowych pojawiło się dziewięć nowych połączeń. Pięć z nich to trasy całoroczne tj. Liverpool, Bari, Dubaj, Teneryfa i Lanzarote, a cztery to trasy sezonowe, dostępne w okresie wiosenno-letnim tj.: Korfu, Alghero (Sardynia), Heraklion i Saloniki.
W sezonie wakacyjnym Port Lotniczy Katowice, jak co roku oferował największą wśród polskich portów regionalnych siatkę połączeń czarterowych. Wśród nich pierwsze w historii polskich portów regionalnych, bezpośrednie, dalekodystansowe połączenie czarterowe. Trasa do Dominikany ruszyła 7 lipca 2016 roku i obsługiwana jest szerokokadłubowym Boeingiem 767-300ER. Rok 2016 w Porcie Lotniczym Katowice to także czas inwestycji. Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA, firma zarządzająca portem, kontynuowała proces rozbudowy i modernizacji infrastruktury lotniska. W maju otwarta została nowa baza cargo, zlokalizowana w południowo-wschodniej części portu. Nowy terminal cargo ma 12 tys. m kw. powierzchni, z czego 10 tys. m. kw. to powierzchnia magazynowa, a 2 tys. m kw. biurowa. W czerwcu 2016 roku do użytku oddany został zmodernizowany i przebudowany terminal pasażerski A. We wrześniu 2016 roku udostępnione zostały nowe, rozszerzone procedury startów i lądowań w warunkach ograniczonej widzialności (LVP – Low Visibility Procedures), dzięki którym poprawiła się dostępność operacyjna portu. Aktualnie do lądowań w oparciu o system ILS dostępna jest II kategoria operacji lotniczych, co oznacza, że można lądować gdy widzialność wzdłuż drogi startowej jest nie mniejsza niż 300 m (wcześniej 550 m), a pułap chmur nie niżej niż 30 m (wcześniej 60 m). Z kolei starty mogą się odbywać gdy widzialność jest nie mniejsza niż 135 m (wcześniej 350 m). W 2016 roku GTL SA kontynuował także inwestycję związaną z przebudową starej drogi startowej w drogę kołowania i dostosowaniem pola manewrowego portu do II kategorii operacji lotniczych. Zakończenie tego projektu, zgodnie z umową z wykonawcą, planowane jest na styczeń 2018 roku. W 2017 roku Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA będzie kontynuować inwestycje związaną z przekształceniem starej drogi startowej w drogę kołowania i dostosowaniem pola manewrowego portu do II kategorii operacji lotniczych. W III kwartale br. rozpocznie się drugi etap rozbudowy płyty postojowej cargo przed nową bazą do obsługi frachtu w południowo-wschodniej części portu. Płyta rozbudowywana będzie na zachód. Powstaną cztery stanowiska postojowe dla samolotów kodu C (np. Airbus A320/Boeing 737) lub zamiennie dwa stanowiska dla samolotów kodu E (np. Boeing 747) i jedno kodu C. Na początku II kwartału br. zakończą się pracę nad wielowariantową koncepcją przebudowy i modernizacji terminalu pasażerskiego B. Na podstawie tego dokumentu wybrany zostanie wariant przebudowy, a następnie rozpocznie się przygotowanie projektu budowlanego. Trwają także prace koncepcyjne związane z zadaniem przebudowy fragmentu drogi 913 wraz z układem dróg wewnętrznych Katowice Airport. Dokument będzie gotowy w II kwartale br. W I półroczu 2017 roku rozpoczną się prace nad koncepcją związaną z realizacją kolejnego ważnego projektu tj. budowy bazy paliw. Ponadto inwestycje na terenie portu realizować będą partnerzy GTL SA. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej w I półroczu br. powinna rozpocząć budowę nowej wieży kontroli lotniska. Z kolei w drugim półroczu 2017 roku Chopin Airport Development prawdopodobnie rozpocznie budowę trzygwiazdkowego Hotelu sieci Moxy (marka należąca do Mariotta). GTL SA prognozuje, że w 2017 roku na pyrzowickim lotnisku zostanie obsłużonych od 3,5 mln do 3,6 mln pasażerów w ruchu całkowitym. Wzrostowi ruchu sprzyjać będzie rozwój bazy linii lotniczej Wizz Air. W marcu 2017 do pyrzowickiej bazy przewoźnika dołączy szósty 180-miejscowy Airbus A320. Jednocześnie przewoźnik uruchomi cztery nowe połączenia: Maltę i Keflavik (Islandia), które ruszą już 10 marca 2017 r., Katanię, której uruchomienie zaplanowano na 11 marca br. i Lizbonę, która wystartuje 12 marca br. W 2017 roku w Katowice Airport zadebiutuje także nowy przewoźnik regularny. We wtorek 9 maja br. holenderska, niskokosztowa linia lotnicza Transavia rozpocznie loty z Pyrzowic do Amsterdamu. Trasa obsługiwana będzie trzy razy w tygodniu we wtorki, czwartki i niedziele. W szczycie sezonu z Katowice Airport oferowanych będzie ponad 100 tras regularnych i czarterowych. Źródło: Port Lotniczy Katowice

Komentarze