Ostatni miesiąc 2016 roku Port Lotniczy Katowice zakończył wzrostem we wszystkim segmentach ruchu pasażerskiego tj.: całkowitym, regularnym i czarterowym. W ruchu całkowitym obsłużonych zostało 186 771 pasażerów, o 11 058 więcej (+6,3%) niż w tym samym miesiącu roku poprzedniego. Z siatki połączeń regularnych skorzystało 159 430 podróżnych, o 9 053 więcej (+6%) w porównaniu z dwunastym miesiącem 2015 roku. Duży wzrost port osiągnął w segmencie ruchu czarterowego. W ostatnim miesiącu roku z tras wakacyjnych oferowanych z Pyrzowic skorzystało 22 032 osób, o 4 211 (+23%) więcej niż w ostatnim miesiącu 2015 roku.
W sezonie wakacyjnym Port Lotniczy Katowice, jak co roku oferował największą wśród polskich portów regionalnych siatkę połączeń czarterowych. Wśród nich pierwsze w historii polskich portów regionalnych, bezpośrednie, dalekodystansowe połączenie czarterowe. Trasa do Dominikany ruszyła 7 lipca 2016 roku i obsługiwana jest szerokokadłubowym Boeingiem 767-300ER. Rok 2016 w Porcie Lotniczym Katowice to także czas inwestycji. Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA, firma zarządzająca portem, kontynuowała proces rozbudowy i modernizacji infrastruktury lotniska. W maju otwarta została nowa baza cargo, zlokalizowana w południowo-wschodniej części portu. Nowy terminal cargo ma 12 tys. m kw. powierzchni, z czego 10 tys. m. kw. to powierzchnia magazynowa, a 2 tys. m kw. biurowa. W czerwcu 2016 roku do użytku oddany został zmodernizowany i przebudowany terminal pasażerski A.
We wrześniu 2016 roku udostępnione zostały nowe, rozszerzone procedury startów i lądowań w warunkach ograniczonej widzialności (LVP – Low Visibility Procedures), dzięki którym poprawiła się dostępność operacyjna portu. Aktualnie do lądowań w oparciu o system ILS dostępna jest II kategoria operacji lotniczych, co oznacza, że można lądować gdy widzialność wzdłuż drogi startowej jest nie mniejsza niż 300 m (wcześniej 550 m), a pułap chmur nie niżej niż 30 m (wcześniej 60 m). Z kolei starty mogą się odbywać gdy widzialność jest nie mniejsza niż 135 m (wcześniej 350 m). W 2016 roku GTL SA kontynuował także inwestycję związaną z przebudową starej drogi startowej w drogę kołowania i dostosowaniem pola manewrowego portu do II kategorii operacji lotniczych. Zakończenie tego projektu, zgodnie z umową z wykonawcą, planowane jest na styczeń 2018 roku. W 2017 roku Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA będzie kontynuować inwestycje związaną z przekształceniem starej drogi startowej w drogę kołowania i dostosowaniem pola manewrowego portu do II kategorii operacji lotniczych. W III kwartale br. rozpocznie się drugi etap rozbudowy płyty postojowej cargo przed nową bazą do obsługi frachtu w południowo-wschodniej części portu. Płyta rozbudowywana będzie na zachód. Powstaną cztery stanowiska postojowe dla samolotów kodu C (np. Airbus A320/Boeing 737) lub zamiennie dwa stanowiska dla samolotów kodu E (np. Boeing 747) i jedno kodu C. Na początku II kwartału br. zakończą się pracę nad wielowariantową koncepcją przebudowy i modernizacji terminalu pasażerskiego B. Na podstawie tego dokumentu wybrany zostanie wariant przebudowy, a następnie rozpocznie się przygotowanie projektu budowlanego. Trwają także prace koncepcyjne związane z zadaniem przebudowy fragmentu drogi 913 wraz z układem dróg wewnętrznych Katowice Airport. Dokument będzie gotowy w II kwartale br. W I półroczu 2017 roku rozpoczną się prace nad koncepcją związaną z realizacją kolejnego ważnego projektu tj. budowy bazy paliw. Ponadto inwestycje na terenie portu realizować będą partnerzy GTL SA. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej w I półroczu br. powinna rozpocząć budowę nowej wieży kontroli lotniska. Z kolei w drugim półroczu 2017 roku Chopin Airport Development prawdopodobnie rozpocznie budowę trzygwiazdkowego Hotelu sieci Moxy (marka należąca do Mariotta). GTL SA prognozuje, że w 2017 roku na pyrzowickim lotnisku zostanie obsłużonych od 3,5 mln do 3,6 mln pasażerów w ruchu całkowitym. Wzrostowi ruchu sprzyjać będzie rozwój bazy linii lotniczej Wizz Air. W marcu 2017 do pyrzowickiej bazy przewoźnika dołączy szósty 180-miejscowy Airbus A320. Jednocześnie przewoźnik uruchomi cztery nowe połączenia: Maltę i Keflavik (Islandia), które ruszą już 10 marca 2017 r., Katanię, której uruchomienie zaplanowano na 11 marca br. i Lizbonę, która wystartuje 12 marca br. W 2017 roku w Katowice Airport zadebiutuje także nowy przewoźnik regularny. We wtorek 9 maja br. holenderska, niskokosztowa linia lotnicza Transavia rozpocznie loty z Pyrzowic do Amsterdamu. Trasa obsługiwana będzie trzy razy w tygodniu we wtorki, czwartki i niedziele. W szczycie sezonu z Katowice Airport oferowanych będzie ponad 100 tras regularnych i czarterowych. Źródło: Port Lotniczy Katowice
Komentarze
Prześlij komentarz