W zakładach Airbusa w Tuluzie rozpoczęto montaż pierwszego przedseryjnego samolotu A330-800

W zakładach Airbusa w Tuluzie rozpoczęto montaż pierwszego przedseryjnego samolotu komunikacyjnego A330-800. Jest to drugi model rodziny A330neo, obejmującej także oblatanego niedawno A330-900. A330-800 ma być przystosowany do przewozu 257-406 pasażerów. Wersja o masie startowej 242 t ma mieć zasięg 13 890 km, a wersja o masie startowej zwiększonej do 251 t ma być zdolna do przebycia 15 090 km. A330-800 i A330-900 mają 99% wspólnych części i będą napędzane silnikami Rolls Royce Trent 7000. 
Będący następcą modelu A330-200, obecnie eksploatowanego w liczbie ponad 600 egz., A330-800 zaoferuje nowy poziom ekonomii i komfortu oraz bezprecedensowy zasięg w segmencie samolotów 250-miejscowych. Jest w 99% zunifikowany z większym, 300-miejscowym A330-900. Obydwie konstrukcje mają ten sam płatowiec, silniki oraz procedury operacyjne, pozwalając liniom lotniczym elastycznie używać obu samolotów w ich siatkach połączeń. Wszystkie A330 są budowane na tej samej linii montażu, co umożliwia elastyczną realizację zamówień w zależności od wymagań rynku (Postępy w produkcji A330-800, 2017-10-09). Próby certyfikacyjne jedynego przedseryjnego A330-800neo (MSN1888) zajmą 300 h. Samolot ten ma zostać oblatany i uzyskać Certyfikaty Typu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) i Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) w 2019. Dotychczas producent zdobył zamówienia na zaledwie sześć A330-800, od Hawaiian Airlines. (Altair)

Komentarze