USA rozważa wprowadzenie zakazu przewozu baterii na pokładach samolotów

Ryzyko pożarów skłoniło amerykańskich urzędników do ponownego rozważenia wprowadzenia zakazu przewożenia akumulatorów litowych samolotami pasażerskimi. "Jesteśmy przekonani, że ryzyko jest natychmiastowe i duże", powiedziała Angela Stubblefield, specjalistka FAA ds. materiałów niebezpiecznych. Zacytowała badania wykazujące, że baterie mogą powodować wybuchy i pożary, które są w stanie zniszczyć samolot. 
 
Baterie litowo-jonowe są wykorzystywane do zasilania elektroniki użytkowej, czyli m.in. telefonów komórkowych, laptopów, czy też szczoteczek do zębów. Dziesiątki tysięcy baterii często jest wysyłanych jednym rejsem. Badania FAA wykazują, że nawet niewielka liczba przegrzanych baterii może emitować gazy, które mogą doprowadzić do pożaru, a jego ugaszenie może być niemożliwe dla obecnie instalowanych na pokładach samolotów systemów przeciwpożarowych. 
Linie lotnicze oferujące loty do i ze Stanów Zjednoczonych, które akceptują obecność na pokładach baterii litowych, przewożą rocznie 26 mln pasażerów. Jednak Kongres, zabronił FAA działać z urzędu w sprawie wprowadzenia zakazu, bowiem ustawa z 2012 r. zakłada, że rząd nie może wprowadzić przepisów związanych z przewozem baterii litowo-jonowych, które są bardziej rygorystyczne niż normy ICAO, chyba że śledczy badający wypadki lotnicze wykażą, że jeden z nich został spowodowany przez pożar baterii. Badacze twierdzą, że jest to prawie niemożliwe do wykonania, ponieważ dowody konieczne do osiągnięcia takiego stwierdzenia są zazwyczaj niszczone przez ogień. Jak podejrzewają, baterie litowe są potencjalnym czynnikiem, który doprowadził do zniszczenia trzech samolotów transportowych i śmierci czterech pilotów. 

Na początku tego roku, producenci samolotów nazwali przewóz baterii niepotrzebnym ryzykiem, a koncerny Boeing i Airbus opublikowały biuletyny dla linii lotniczych ostrzegające o ryzyku. W rezultacie opublikowanych przez FAA wyników testów, kilkunastu przewoźników wstrzymało przewóz baterii lub też dużych ilości baterii zapakowanych razem. ICAO z kolei zaleciła liniom lotniczym przeprowadzenie oceny bezpieczeństwa obsługi ładunków w celu ustalenia, czy mogą bezpiecznie przewozić baterie. Producenci baterii oraz linie lotnicze cargo sprzeciwiają się wprowadzeniu nowych regulacji. George Kerchner, dyrektor Stowarzyszenia Rechargeable Battery Association, powiedział, iż niektórzy przewoźnicy przeprowadzili oceny bezpieczeństwa i potwierdzają, iż mogą bezpiecznie przewozić akumulatory. Dodał, że FAA powinno pozostawić decyzję o dopuszczeniu takiego przewozu właśnie liniom lotniczym. USA również popiera propozycję zakazu przewozu przesyłek, w których tysiące małych paczek zawierających baterie jest przewożonych w jednym kontenerze. Źródło: dlapilota

Komentarze