Rocznica oblotu An-24

Dziś mija 56 rocznica oblotu An-24 - wąskokadłubowego turbośmigłowego samolotu pasażerskiego zaprojektowanego w biurze konstrukcyjnym Olega Antonowa. Prototyp oblatano 29 października 1959 roku. Z ponad 1000 wyprodukowanych egzemplarzy ponad 880 pozostaje w użyciu głównie w państwach WNP i Afryce. Samolot został zaprojektowany w celu zastąpienia przestarzałych samolotów Ił-14 o napędzie tłokowym. Samolot został przystosowany do operowania z lotnisk o słabej infrastrukturze, zarówno jeśli chodzi o nawierzchnie lotniska jak i o wyposażenie serwisowe. 
Produkcja odbywała się w zakładach w Kijowie (985 egzemplarzy), Ułan Ude (180 egzemplarzy) i Irkucku (197 egzemplarzy w wersji transportowej).  

An-24 Nr 67302802 rejestracja SP-LTP „Poprad” na lotnisku Babimost. 1977r.
Samoloty tej serii latały w barwach PLL LOT i w Siłach Powietrznych Rzeczypospolitej Polskiej. Samolot tej serii (SP-LTF, należący do PLL LOT) rozbił się 2 kwietnia 1969 r. na północnym stoku Policy w Paśmie Babiogórskim, na terenie Zawoi, pociągając za sobą śmierć 53 osób (47 pasażerów i 6 członków załogi). Do serii tej należał również samolot o nr rejestracyjnym SP-LTD Polskich Linii Lotniczych LOT który rozbił się 2 listopada 1988 r. około 32 km od lotniska Rzeszów-Jasionka z 23 pasażerami i 6 członkami załogi na pokładzie, w wyniku czego zginęła jedna osoba. Katastrofa ta przyspieszyła wymianę floty PLL LOT na nowoczesne zachodnie konstrukcje (wiek rozbitego samolotu wynosił 22 lata). Źródło: dlapilota

Komentarze