Pierwszy prywatny odrzutowiec SubSonex oblatany

Redge Greenberg, pilot z Durango, w Kolorado, jest jednym z niewielu ludzi na świecie, którzy mogli zbudować we własnym garażu samolot z napędem odrzutowym. Stało się to dzięki zakupowi i zmontowaniu pierwszego dostarczonego do klienta odrzutowca SubSonex (numer seryjny JSX0003). "Wykonałem już na SubSonex 35 min lot i wszystko poszło dobrze", 15 października Redge napisał do producenta zestawu, firmy Sonex Aircraft z Oshkosh. Redge odebrał jego zestaw ultra szybkiej budowy w lutym, a potem wiosną, latem i wczesną jesienią go składał, aby przygotować ten jednosilnikowy samolot do pierwszego lotu. 
 
Zestaw ultra-szybkiego złożenia nie podlega przepisom Part51 FAA dla konstrukcji samodzielnie montowanych, co oznacza zaskakująco mało pracy dla jego nabywcy, który na własną rękę musi przeprowadzić instalację silnika, awioniki, balistycznego systemu spadochronowego, układu paliwowego, skręcić podwozie, a także wyposażyć wnętrze konstrukcji i ją pomalować. "Posiadam licencje szybowcową, śmigłowcową oraz turystyczną na samoloty jednosilnikowe. Do chwili obecnej wylatałem 4,5 tys. h na wielu typach statków powietrznych”, powiedział Greenberg, "Ale nigdy nie miałem szansy latać odrzutowcem. 
Po raz pierwszy zobaczyłem prototyp SubSonex w targach lotniczych w Oshkosh i obserwowałem podstępy jego rozwoju przez ponad rok. W momencie gdy firma Sonex wprowadziła go do sprzedaży, to pierwszy ustawiłem się w kolejce. Podobnie jak w przypadku mojego RV8 Van, SubSonex przystosowany jest do wykonywania akrobacji, ale celem podniesienia poziomu bezpieczeństwa firma Sonex wyposażyła go w balistyczny spadochron ratunkowy”, dodał. Obecnie loty wykonywane są na dwóch fabrycznych prototypach jednomiejscowych SubSonex JSX-2, a trzecim jest właśnie ten należący do Redge’a. Dodatkowo, sześć zestawów znajduje się w budowie. Cena za zestaw SubSonex została skalkulowana na poziomie 135 tys. dolarów i obejmuje silnik turboodrzutowy PBS TJ-100. Możliwe jest również dokupienie przyczepy do przewozu samolotu za 7 tys. dolarów. Źródło: flyingmag.com

Komentarze