Sukhoi Business Jet kosztuje dwa razy mniej niż podobne luksusowe odrzutowce konkurencji



Sukhoi Business Jet kosztuje dwa razy mniej niż podobne luksusowe odrzutowce konkurencji. Rosjanie chcą zdobyć jedną czwartą światowego rynku. Ambitne plany firmy lotniczej GSS (Cywilne Samoloty Suchowo) producenta jedynego nowoczesnego cywilnego samolotu rosyjskiego ogłosił dziś wiceprezes Jewgienij Andracznikow. Firma produkująca odrzutowce średniego zasięgu Sukhoi Superjet-100 (SSJ-100) chce w ciągu dekady osiągnąć 20-25 proc. udziału w rynku globalnym.
Główni rywale Rosjan w segmencie samolotów średniego zasięgu zabierających do 100 pasażerów to brazylijski Embrearer, kanadyjski Bombardier; także nad podobnymi projektami pracują japoński Mitsubishi i chiński AVIC.
- Jesteśmy nastawieni na 800 samolotów w ciągu 15-16 lat, co da nam do 25 proc. rynku. Prognozy są tu korzystne, eksperci mówią, że popyt w segmencie samolotów 70-100 pasażerów będzie rósł - tłumaczył Andracznikow agencji TASS.
Rosjanie kierują swoją ofertę do trzech grup odbiorców - wielkie koncerny, przewoźnicy na rynkach regionalnych oraz operatorzy charterów.
- Nasze rynki to oczywiście Południowo-Wschodnia Azja, Chiny jako najbardziej pojemny rynek, Indie na drugim miejscu; dalej Indonezja. Chcemy też zaistnieć na Bliskim Wschodzie, Afryce i Ameryce Łacińskiej - mówił wiceprezes. Dodał, że z Chinami handel może być w rublach i juanach, co jest korzystne w sytuacji, gdy kurs rubla do dolara i euro jest bardzo niestabilny.
W tym roku Rosjanie wyprodukują 40 SSJ-100, z czego klienci już otrzymali 37 sztuk. W przyszłym roku produkcja wzrośnie do 50 sztuk. Przewaga nad konkurencją to fakt, że „my już latamy jako najbardziej technologicznie zaawansowany samolot w swoim segmencie".
Nie bez znaczenia jest też cena SSJ-100. Rosyjski samolot jest tańszy od konkurencji, bo produkcję w dużym stopniu wspomaga państwo. Rożnica jest widoczna szczególnie w luksusowej wersji rosyjskiego odrzutowca. Sukhoi Business Jet kosztuje ok. 40 mln dol. czyli połowę tego co vipom oferuje konkurencja. Ceny Airbus /ACJ/ i Boeing /BBJ/ to 70-90 mln dol.. Jednak na razie rosyjski samolot lata do 4600 km, podczas gdy konkurencja do 8000 km. Rosjanie zapowiadają, że w przyszłym roku i ich samolot będzie tak daleko latał. Luksusowych samolotów koncern chce produkować do 10 sztuk rocznie.
ekonomia.rp.pl

Komentarze