Nowy system ILS w porcie lotniczym Szczecin-Goleniów



Radiolatarnia DVOR/DME wraz z infrastrukturą techniczną w Porcie Lotniczym Szczecin-Goleniów wybudowana została w kwietniu 2014 roku. Dopiero po zakończeniu jej budowy możliwe było wyłączenie działającej radiolatarni ILS/DME w celu budowy w tym samym miejscu nowego obiektu radionawigacyjnego. Udało się ją zakończyć miesiąc przed terminem. Zanim urządzenie zostanie dopuszczone do pracy operacyjnej, musi przejść jeszcze szereg pomiarów. To potrwa co najmniej do lutego przyszłego roku.
Budowę radiolatarni DVOR/DME na lotnisku Szczecin-Goleniów ukończono w kwietniu 2014 roku i Wojewoda Zachodniopomorski wydał ostateczną decyzję o pozwoleniu na użytkowanie 8 maja 2014 roku. Dzięki temu, po przeprowadzeniu dodatkowych prac pomiarowo kontrolnych związanych z pracą operacyjną, można było wyłączyć działającą radiolatarnię ILS/DME w celu wybudowania na tym samym miejscu nowego obiektu radionawigacyjnego.
Wymiana używanego do tej pory systemu ILS na szczecińskim lotnisku była konieczna, ze względu na wiek eksploatowanego sprzętu. Przeciętnie żywotność systemu to od dziesięciu do piętnastu lat. Szczeciński system ILS został zbudowany w 1999 roku. Dodatkowo, dzięki wymianie urządzenia na nowocześniejsze, praca w wyższej kategorii lotniska będzie możliwa bez ponoszenia dodatkowych nakładów.
Jak informują przedstawiciele PAŻP, budowę radiolatarni ILS/DME udało się zakończyć miesiąc przed planowanym terminem (decyzja o zezwoleniu na użytkowanie zostala wydana 21 listopada 2014 roku) i 3 grudnia przekazano ją do eksploatacji. W planach jest jeszcze przeprowadzenie pomiarów i badań wdrożeniowych przed dopuszczeniem do pracy operacyjnej. Zdaniem Pawła Palucha, rzecznika prasowego PAŻP, może to potrwać do marca 2015 roku. Nowy ILS zainstalowany w porcie może pracować w dowolnej, nawet najwyższej kategorii. Jednak aby jej podwyższenie było możliwe, konieczne jest przeprowadzenie szeregu inwestycji w infrastrukturze lotniskowej. Zmiany wymagają m.in.: świetlny system podejścia; obwiednia trajektorii lotu, zatoki oczekiwania, znaki pionowe miejsca oczekiwania przed drogą startową, obiekty na pasie drogi startowej, wymagania dotyczące ograniczania przeszkód, światła osi drogi startowej, światła końca drogi startowej, oznakowanie miejsca oczekiwania przed drogą startową, zasilanie rezerwowe, poprzeczki zatrzymania, światła osi drogi kołowania, światła progu, światła strefy przyziemienia. Zmian wymagać będą również granice stref krytycznej i wrażliwej ILS.
Źródło: rynekinfrastruktury.pl

 

Komentarze