Lekki śmigłowiec SW-4 hitem targów Heli Expo



Produkowany przez PZL-Świdnik śmigłowiec SW-4 cieszył się dużym zainteresowaniem podczas swojej pierwszej publicznej prezentacji w USA w trakcie największej na świecie imprezy śmigłowcowej - Heli-Expo 2014, która odbyła się w Anaheim (Kalifornia) w dniach 25-27 lutego br. SW-4 zaprezentowano w ramach oferty najnowszej generacji śmigłowców AgustaWestland, obok takich konstrukcji jak AW109 Trekker, AW169, AW139 i AW189. Andrzej Stachyra, Kierownik ds. Wsparcia Klienta, PZL-Świdnik, powiedział, „SW-4 wzbudził ogromne zainteresowanie wśród zwiedzających, którzy chętnie prosili o dodatkowe informacje. Największe wrażenie zrobiła na nich obszerna kabina śmigłowca, która w komfortowych warunkach mieści pięć dorosłych osób oraz fakt, że maszyna wspierana jest przez AgustaWestland i napędzana jest silnikiem Rolls-Royce 250.” „Zainteresowanie śmigłowcem wykazało ponad 100 potencjalnych nabywców. Jestem pewny, że dzięki imponującej, najlepszej w swojej klasie ładowności, doskonałym osiągom i konkurencyjnej cenie maszyna ta znajdzie rynek zbytu w USA.” – dodał. Śmigłowiec SW-4 uzyskał już certyfikat Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), a po podpisaniu umów z pierwszymi klientami wymagane certyfikaty może bez przeszkód otrzymać również w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Jednosilnikowy lekki wielozadaniowy SW-4, zaprojektowany z myślą o transporcie do pięciu osób (w tym pilota/pilotów), cechuje się niskimi kosztami eksploatacji i łatwością pilotażu, co czyni go znakomitym punktem wejścia do segmentu lekkich śmigłowców turbinowych. Kabina śmigłowca może być z łatwością konfigurowana do realizacji misji transportowych i przewożenia ładunków. Dostęp do wnętrza zapewniają przesuwane drzwi tylne i uchylne drzwi przednie po obu stronach kabiny, która charakteryzuje się płaską podłogą. Za kabiną ulokowano łatwo dostępny przedział bagażowy o dużej pojemności. Kadłub i elementy konstrukcyjne SW-4 zaprojektowano przy użyciu najnowocześniejszych materiałów, m.in. przy znacznym udziale kompozytów. Śmigłowiec może być wyposażony w szeroki wachlarz opcjonalnego sprzętu, w tym: demontowalne przyrządy sterowania drugiego pilota, zewnętrzny hak ładunkowy, nożyce do przecinania przewodów, FLIR / system TV, reflektor i pływaki awaryjne. Wśród imponujących możliwości SW-4, które przewyższają inne konstrukcje w tej klasie, wspomnieć należy o długotrwałości lotu sięgającej 5 godzin 30 minut i zasięgu wynoszącym aż 459 mil morskich (850 km). Z pilotem na pokładzie ładunek użyteczny SW-4 wynosi niemal 600 kg przy maksymalnej masie startowej równej 1800 kg. Należące do grupy AgustaWestland zakłady PZL-Świdnik są czołowym polskim producentem śmigłowców i jako jedyne posiadają możliwość projektowania, rozwijania i produkcji wiropłatów. Oprócz SW-4, PZL-Świdnik produkuje również śmigłowce W-3 Sokół, które są powszechnie wykorzystywane w misjach, takich jak gaszenie pożarów czy transport ładunków zewnętrznych. Źródło: PZL Świdnik

Komentarze