Samolot 3XTrim 450 Ultra, który pod nazwą 3X47 NAVIGATOR UL funkcjonuje również na rynku niemieckim. Wśród jedenastu polskich firm, które zaprezentowały się na targach lotnictwa ogólnego AERO 2011 w niemieckim Friedrichshafen, znalazł się również producent samolotów ultralekkich - Zakłady Lotnicze 3Xtrim z Bielska Białej. 3X47 NAVIGATOR UL jest samolotem ultralekkim, do którego pilotowania wymagane jest świadectwo kwalifikacji pilota samolotu ultralekkiego. Dla użytkownika istotny jest fakt, iż przeloty zagraniczne wymagają każdorazowo uzgodnienia z nadzorem lotniczym danego państwa, chęci wlotu na jego terytorium. Konstrukcję można w prosty sposób zdemontować, co 2 osobom zajmuje ok. 15 minut. Istnieje również możliwość zakupu specjalnie przygotowanej krytej przyczepy, która ułatwia przewóz samolotu. Samolot posiada konwencjonalny układ sterowania i jest dwusterem. Ster wysokości jest sterowany układem dźwigni i popychaczy za pomocą drążków sterowych. W sterze wysokości zabudowany jest elektryczny trymer którego wychylenia regulowane są elektrycznie z kabiny. Sterowanie sterem kierunku- sterowany linkami. Układ linkowy zamknięty w obiegu poprzez system kierowania kołem przednim.3X47 NAVIGATOR UL może być wykorzystywany m.in. w szkołach lotniczych szkolących do świadectwa kwalifikacji pilota samolotu UL. Samolot posiada powierzchnię nośną 11,84 m², dopuszczalne współczynniki obciążeń manewrowych +4.0/-2.0/ klapa 2.0, maksymalną masę startową z systemem ratunkowym 472,5 kg, masę własną z systemem ratunkowym 315 kg oraz dopuszczalny ładunek użyteczny z paliwem na 1/2h lotu - 150 kg. Prędkość nieprzekraczalna VNE to 205km/h, maks. prędkość w locie poziomym 190 km/h, prędkość przelotowa przy 75% maks. mocy ciągłej 175 km, zużycie paliwa przy 75% maks. mocy ciągłej 17 l/h, prędkość przeciągnięcia V 62 km/h, prędkość manewrowa V 135 km/h, maksymalna prędkość wznoszenia 5.5 m/s, długość startu na bramkę o wysokości 15m - 220 m oraz długość lądowania znad przeszkody 15m – 450m. (Zakłady lotnicze 3Xtrim)
Komentarze
Prześlij komentarz