Konstrukcje lotnicze mało znane oraz zapomniane

Szybowiec SZD-54 Perkoz skonstruowany przez zespół pod kierunkiem mgr. inż. Adama Meusa jest dwumiejscowym szybowcem szkolno-treningowym, przeznaczonym do szkolenia podstawowego, treningu i nauki pełnej akrobacji. Zbudowany z laminatu szklano-epoksydowego w układzie średniopłata. W wyniku zmiany konfiguracji szybowca w stosunku do Puchacza (którego jest następcą i kontynuatorem)uzyskano między innymi: poprawę rozkładu mas poprzez umieszczenie fotela pilota w drugiej kabinie w środku ciężkości szybowca oraz polepszoną widoczność z tego miejsca, poprawię własności pilotażowych w akrobacji dzięki zmniejszeniu ujemnego skosu skrzydła, zwiększoną skuteczność hamulców aerodynamicznych poprzez zastosowanie piętrowych płyt, właściwości trakcyjne na ziemi i komfort lądowania wymieniając koło podwozia głównego na większe o średnicy 400 mm. Szybowiec SZD-54 Perkoz został opracowany według przepisów JAR-22, spełniając warunki kategorii U oraz A. Przewidziany jest do lotów falowych i chmurowych oraz do pełnej akrobacji. Start szybowca jest możliwy za samolotem lub wyciągarką. Pierwszy prototyp do prób naziemnych i oblotu ukończono w lutym 1991 roku, montowały go zakłady PZL- Bielsko. Kadłub i usterzenie wysokości wykonał Zakład Szybowcowy w Jeżowie Sudeckim, skrzydła i lotki - Zakład Szybowcowy we Wrocławiu przy wydatnej pomocy zakładu macierzystego PZL-Bielsko, który wykonał oprzyrządowanie i pozostałe elementy. Prototyp szybowca oblatał 8 maja 1991 roku mgr inż. Jerzy Śmielkiewicz na lotnisku w Jeleniej Górze. Ukończono na nim próby fabryczne i certyfikacyjne. Opracowano na podstawie: pikniklotniczy.pl

Komentarze