Iran planuje zamówić ponad 160 samolotów produkcji europejskiej

Iran ogłosił zamiar zamówienia ponad 160 samolotów produkcji europejskiej, ale jest też zainteresowany maszynami Boeinga Minister transportu Abbas Akhoondi oświadczył w Teheranie na konferencji CAPA Iran Aviation Summit z udziałem przedstawicieli 300 linii lotniczych, dostawców, firm leasingowych i banków, że irańska odnowa przywróci naturalną równowagę w regionie i namawiał cudzoziemców do inwestowania.  
Obiecał zakazać udziału pośredników, którzy zdaniem wielu korzystali na pomaganiu Iranowi omijać zachodnie sankcje w kupowaniu części zamiennych, a nawet całych samolotów na czarnym rynku. Powiedział inwestorom, że każdy, kto się do nich zgłosi twierdząc, że reprezentuje w negocjacjach rząd, będzie kłamcą. Agencji Reutera dodał, że nie obawia się konkurencji zagranicznych linii lotniczych, bo położenie geograficzne jego kraju zapewnia korzyści wszystkim chętnym. Teheran będzie przede wszystkim rozwijać państwowego przewoźnika Iranair i jednocześnie wspierać tworzenie firm prywatnych Liczba potencjalnych zamówień Iranu rosła w ciągu pierwszego dnia konferencji. Pierwsza wypowiedź dotyczyła 114 samolotów, następnie powiedziano delegatom, że Iran jest gotów zamówić 127 samolotów Airbusa. Do tego trzeba doliczyć 40 turbośmigłowych ATR. Wiceminister transportu Ashgar Fakhrieh Kashan dodał, że Iran wstępnie zgodził się kupić osiem superjumbo A380, z dostawą od 2019 r. Teheran chce też kupić 16 A350 — powiedział. Inny przedstawiciel władz poinformował, że dyskusje, które uległy przyspieszeniu wraz z wizytą prezydenta Hasana Rouhaniego w Europie w tym tygodniu, dotyczą 45 A320 i do 40 A330. Wiceminister powiedział, że Iran jest zainteresowany regionalnymi samolotami MRJ Mitsubishi i CSeries Bombardiera. Prywatne linie irańskie rozmawiają takie z Embraerem i Suchojem. Np. Kish Air chce kupić sześć A321 i samoloty brazylijskie. Gdyby te zamówienia zostały potwierdzone, to ich łączna wartość przekroczyłaby 20 mld dolarów (18,5 mld euro) w cenach katalogowych. Z powodu terminów oczekiwania na nowe samoloty Iran chce również kupić używane cztery A340 nadające się natychmiast do eksploatacji. Airbus oświadczył wcześniej, że jest gotów kontynuować negocjacje zgodnie z prawem międzynarodowym. Źródło: rp.pl

Komentarze