Lotnisko w Gdańsku z dobrymi wynikami za 2015 r.

3,71 mln pasażerów – to całościowy wynik gdańskiego lotniska za 2015 rok. Imponujący, bo niemal o 13 proc. lepszy, niż ten z ubiegłego roku. Ubiegły rok, poza wzrostem, przyniósł też kilka ważnych, ukończonych inwestycji. W 2016 rok port wszedł z nowymi planami. Również tymi dotyczącymi budowy Airport City. 3.706.108 pasażerów to wynik o 12,7 proc. lepszy w stosunku do liczby obsłużonych pasażerów i najwyższy w całej historii lotniska. Największą dynamikę wzrostu w liczbie obsłużonych pasażerów zanotował Ryanair (+35,5 proc.). 
Ruch zagraniczny w 2015 roku to 86 proc. całości. Najpopularniejsze kierunku, kolejno: Londyn, Warszawa, Oslo, Monachium i Sztokholm. Ruch lotniczy low-cost objął 77 proc. całości. W Gdańsku, w 2015 roku, wykonano 40.261 operacji lotniczych. To wzrost o 0,5 proc. w stosunku do 2014 roku. W samym grudniu 2015, wykonano 2 810 operacji lotniczych. Daje to wzrost na poziomie +4,5 proc. Rok 2015 to także 78,9 proc. zajętych miejsc w samolotach regularnych. Jest to najwyższy wynik w historii EPGD. Warto przy tym przypomnieć, że w 2014 roku przekroczono tu po raz pierwszy liczbę 3 mln podróżnych. W 2016 roku ma ich tu być już ponad 4 mln. Sam Ryanair zapowiedział we wrześniu ubiegłego roku, że właśnie 4 mln obsłuży w Gdańsku w bieżącym roku. To zapowiedzi, które stawiają przed lotniskiem nowy wyzwania. Bo choć lotniskowa infrastruktura w ostatnich latach przeszła gruntowną przebudowę, władze portu wciąż myślą o kolejnych inwestycjach. Tylko w ubiegłym roku udało się tu uruchomić rozbudowany terminal T2, wyremontowano drogę startową oraz podniesiono kategorię systemu naprowadzania samolotów ILS. Uruchomiono także bezpośrednie połączenie kolejowe do lotniska – dzięki któremu pasażerowie zarówno z Gdańska, jak też z Gdyni mogą dojechać do portu w 25 minut. W bieżącym roku jednym z najważniejszych planów zarządu lotniska jest ocena zakresu budowy Airport City, które miałoby powstać na północ od lotniska, na terenach należących do spółki. Poza tym w planach jest też realizacja projektu nowego pirsu, dzięki któremu przestrzeń terminala będzie można lepiej zagospodarować. Władze portu myślą też o przygotowaniu planu rozbudowy płyty postojowej. Ten ostatni zrealizowany byłyby jednak dopiero wtedy, gdy zajdzie realna potrzeba. Gdańskie lotnisko jest trzecim lotniskiem w Polsce pod względem ilości obsługiwanych pasażerów. Jest również jednym z niewielu portów lotniczych w kraju, który na siebie zarabia. W 2014 roku zysk netto sięgnął tu ponad 29 mln zł. Źródło: rynekinfrastruktury.pl

Komentarze